Ako sa robí vinársky marketing

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vino1
Foto: Ilustračná foto SITA/AP

BRATISLAVA XX. apríla (WEBNOVINY) – Partia turistov počas dní otvorených dverí v jezuitskom Krížovom sklepe v Příměticích koštuje vínko. Nálada stúpa. A potom Pavel Vajčner žartom zahlási, že tu majú jezuitský telefón. Že sa stačí prihovoriť stene a na náprotivnej strane pivnice počujete slová „telefonistu“. Vymýšľa si? Nie. Špeciálna akustika robí divy: zvuky obtekajú klenby a zlievajú sa do vášho ucha. Vtipné, musíte uznať. „Do Krížového sklepu choďte, tam je fajn,“ šíria sa správy, a ľudia naozaj chodia. Nedávno tu napríklad koncertoval gitarista Jan Jakub Rak a bolo nabité! Je jasné, že aj v Hoteli N, z ktorého sa sem vchádza, bolo plno – a o to išlo…

K dobrému moku dobrý syr

V starobylom a pôsobivom Louckom kláštore, kde tiež Znovín hospodári, sa na nádvorí pasie koza. Koza? Má to logiku? Má – jej mečanie vás navodí, aby ste si v podnikovej predajni kúpili kozie syry, ako stvorené k znojemským vínam. Kilo síce stojí 450 českých korún – ale nekúpte to, keď je to také „imidžové“! Ostošesť kupujú Česi i Rakúšania. No a na nádvorí kláštora je chlapík, ktorý keď vidí, že sa pozeráte na záhon sadeníc hrozna na predaj v čriepnikoch, upozorní vás, že tie stolové odrody nie sú obyčajné. Že sú rezistetné a zasadiť si ich môžete aj v Krkonošiach či pod Gerlachom. „Ó, naozaj? Desať kusov prosím…“

Ja kupujem, ty kupuješ

Do kláštora prichádza turistický vláčik. Pomaľovaný je výsostnými znakmi Znovínu a zavezie vás všade v meste, obzvlášť tam, kde má firma podnikateľsko-turistické záujmy. Nemusíte nasadať, ale prečo nie? Je v ňom aj chladnička s vinami. A syry, presne tie, ktoré majú na predaj na konečnej… Majú tam aj najnovší hit: Pevnostné víno. Je to vlastne Veltlín zelený, ale, keďže to tu bolo za komunistov oplotené a ako v bunkri, názov Pevnostné víno znie lepšie. Môžete si tu kúpiť aj tričká „S tebou mě baví sklep“ či tri druhy voňaviek, špeciálne namiešaných tak, že z nich cítite vôňu tramínu, rizlingu a sauvignonu. Vhodné najmä pre pánov: keď vás doma manželky začnú obviňovať, že ste pili, odpoviete: „Nie, drahá, voňavkoval som sa…“

Vínne výlety

Požičovňa bicyklov v kláštore vás ľahko inšpiruje k objavovaniu krajiny. Možno vám odporučia túru do hotela Happy Star Hranice, kde Znojmo chutí počas šesťchodového menu. Alebo počas pobytu vo výrivke, ktoré sa razom zmení na štýlové pitie sektov zo Znovínu. A to ste ešte neboli v Šatove! Zem v malebnej vinárskej dedinke je prevŕtaná „sklípkami“ ako ementál. Pivničky majú kúpené najväčšie české celebrity. Mať v Šatove svoj „sklípek“ alebo aspoň privátny box na víno je nevyhnutné.

Ozaj, viete, kto s boxami hospodári? Znovín Znojmo..

Vino2
Foto: Ilustračná foto SITA/AP

Šobes, to musíte!

Ak ste nadšenými cyklistami, máte vyhrané: tu ste totiž v cyklistickom raji! Hor sa do vinice Šobes. Uprostred chodníčkov, kde by to nik nečakal, bufet. V ňom vínka. Keďže dnes už policajti pripitých cyklistov veľmi netolerujú, choďte na Šobes radšej pomocou walkingu. Vy ešte neviete, čo je walking? To si v podnikovej predajni kúpite za 700 českých korún teleskopické palice s logom Znovinu, podobné lyžiarskym, a idete. Dobre to majú v Znojme premyslené. Toto mesto má dokonca ambície dostať sa do zoznamu pamiatok UNESCO. S takým vínom a marketingovými nápadmi – prečo nie?

Kde sa rodia?

Znojemská oblasť leží medzi Moravským Krumlovom, Znojmom a Hevlínom. Smerom na juh nadväzuje na preslávenú podunajskú a dolnorakúsku oblasť. Znojemsko je typické tým, že je situované nielen na rozhraní Čiech a Rakúska, ale aj dvoch úplne odlišných horských sústav. Jedna časť je morskou panónskou naplaveninou, druhá, v severnejších častiach, je zasa vyvrelinou sopečného pôvodu. Na vyvrelinách, čo sú kyslejšie pôdy s nedostatkom vápna, sú vína veľmi minerálne až slané, ako je tomu napríklad v slávnych lokalitách Kravia hora a Šobes. Južná časť, kde sú naplaveniny s pieskovým podložím, dáva zasa skôr dozrievajúce vína s jemným ovocným nádychom.

Terrior Levure – to treba ochutnať!

Akékoľvek marketingové ťahy by boli zbytočné a smiešne, keby neboli podložené kvalitou základného produktu, vína. Ročník 2007 patril v Českej republike k najúrodnejším. Úrodné boli aj tlaky moravských vinárov, aby sa reformy trhu s vínom v Európskej únii udiali v ich prospech. Dnes je teda už jasné, že českí producenti neťahajú v európskom biznise za kratší koniec. Sú to naozaj pekné vína, ktoré sa urodili na Šobese, Dívčí hore, Vrbovci, či v Hostěradiciach. Možno aj ony získajú ocenenia na prestížnych súťažiach, ako sa to v nedávnej minulosti podarilo niektorým zo Znovínu. Napríklad Pálava, výber z bobulí 2006 z Dyjákovíc, získala striebornú medailu na Vinalies Internationales v Paríži. Ďalej Sauvignon, výber z hrozna, Terroir Levure 2007 z Hnaníc, ocenili striebornou medailou na Vinovita 2008 v Záhrebe. Porotu určite očarilo to „čosi“ nezameniteľné a skvostné vo vôni a chuti. To „čosi“ nesie označenie Terroir Levure. Sú to špeciálne pestované kvasinky, ktoré umocňujú originalitu znojemských vín. Kvasinky majú pôvod v odohraných vzorkách zeminy, kôry, listov a hrozna z regiónu. Celá táto chemickotechnologická alchýmia sa zrodila v hlavách týmu slovenského vínneho experta, profesora Fedora Malíka. Takéto vína treba ochutnať, inak to nejde.

Text: Ján Novák

Informácie sú použité z www.vino.sk

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Novák