V prípade dopravnej nehody, pri ktorej bol automaticky aktivovaný eCall, je dôležité komunikovať s operátormi tiesňovej linky, ak to situácia dovoľuje. Upozornilo na to Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby (OSZZS) SR a vysvetlilo, že ak sa volajúci neozýva, hovor je automaticky považovaný za dopravnú nehodu so zranením a vyrozumené sú všetky záchranné zložky.
„Ak je eCall manuálny a volajúci sa napriek tomu neozýva, na preverenie situácie je vyrozumený policajný zbor. Prvotné volania sú smerované vždy na linku 112 a následne sú asistenčným monitoringom prizvané zložky 155, 150 a 158,“ vysvetlilo operačné stredisko.
Pri záchrane života sa počíta každá sekunda
Riaditeľ OSZZS SR Marian Povolný uviedol, že z pohľadu operačného strediska je dôležité včasné a presné vyrozumenie všetkých záchranných zložiek. „Pri záchrane života sa totiž počíta každá jedna sekunda,“ zdôraznil Povolný a ocenil efektívnu spoluprácu s tiesňovou linkou 112.
Hrôzostrašný moment na R1 pri Nitre. Žena na rýchlostnej ceste vypadla z auta, následne ju zrazilo iné vozidlo
„V minulosti naši operátori zaznamenali situáciu, kedy sa po dopravnej nehode aktivoval eCall, posádka auta bola bez zranení a chcela nehodu utajiť. Na výzvu z príslušného operačného strediska nereagovala a na miesto boli vyslané všetky záchranné zložky,“ uviedol vedúci Krajského operačného strediska Bratislava Dalibor Pavlík.
ECall poskytne potrebné údaje
Lucia Kašpráková Sabová zo Sekcie krízového riadenia Ministerstva vnútra SR vysvetlila, že z eCallu vie operátor presnú polohu, kde sa dopravná nehoda stala, ale aj informácie o tom, koľko ľudí bolo na mieste. „Počet eCallov každoročne stúpa, čo však pochopiteľne súvisí aj s tým, že od roku 2018 sú všetky nové autá povinne vybavené týmto zariadením,“ doplnila.
Medzi Ilavou a Hornou Porubou sa stala tragická dopravná nehoda, vodič auta prišiel o život po náraze do stromu – FOTO
Podľa štatistík v roku 2024 operátori tiesňovej linky 112 zaznamenali 7 596 manuálnych a 1 506 automatických eCallov. V roku 2023 bolo manuálnych 5 542 a automatických 1 056. Od začiatku tohto roka do 12. februára zaznamenalo 928 manuálnych a 156 automatických eCallov.