Významný slovenský kameraman a fotograf Alexander Strelinger zomrel v nedeľu 10. júla vo veku nedožitých 88 rokov. Mal za sebou mnoho spoluprác s významnými slovenskými režisérmi a nakrútil viac než 130 dokumentárnych filmov. Vďaka jeho neobyčajnej obrazovej poetike dodnes inšpiruje generácie mladých kameramanov.
Posledná rozlúčka sa uskutoční v piatok 15. júla v Prahe. Uvádza sa to v tlačovej správe Slovenského filmového inštitútu. O Strelingerovom úmrtí ich informoval jeho syn Ján.
Tvorca dokumentárnych filmov
Strelinger bol absolventom štúdia kamery pražskej FAMU. Svoje pôsobenie začal v 60. rokoch a uplatnil sa v oblasti dokumentárneho filmu.
„Kameraman v hranom filme vlastne konštruuje obraz, on ho vytvára, kým dokumentarista ho zaznamenáva, len ho prijíma a upravuje výrezom, svetlom a elimináciou nežiaducich predmetov. Veľmi rýchlo som došiel na to, že ten dokumentárny film je mi bližší. A overil som si to na veľmi sporadických prípadoch, keď som robil nejaký film hraného typu,“ vyjadril sa v roku 2011.
Historicky významné diela
Po absolvovaní VŠMU tvoril dokumentárne filmy v Bratislave. Spolupracoval s mnohými významnými slovenskými režisérmi. Spolupracoval napríklad s Martinom Slivkom, s ktorým nakrútili viacero dokumentov a portrétov, medzi inými Človek a hra (1969), Ľudovít Fulla či Terchovská muzika.
Strelinger spolupracoval aj s Petrom Solanom. Z tejto spolupráce vzišli filmy ako Nemecká alebo Len lístok poľnej pošty. Ďalšie jeho významné spolupráce boli s Dušanom Hanákom (Analógie, Impresia, Variácie kľudu), s Vladom Kubenkom (Slovenský raj, Črty z Indie, Hr. Peklo, Mimoriadne cvičenie) alebo s Dušanom Trančíkom na dokumente Tryzna.
Strelinger pracoval aj na dlhometrážnom dokumentárnom filme Čas ktorý žijeme, o procese obrody v Československu v roku 1968. Mnohé z týchto filmov patria medzi historicky významné diela slovenskej kinematografie.
Ocenený pedagóg na VŠMU
Mnoho rokov bol Alexander Strelinger aj pedagógom na bratislavskej VŠMU, a to v ateliéri dokumentárnej tvorby a neskôr v ateliéri kameramanskej tvorby. Pôsobil na viacero generácií tvorcov a svojich študentov inšpiroval umelecky i ľudsky. Bol obľúbený aj vďaka svojej priateľskej povahe, neobvyklému zmyslu pre humor a mal tendenciu svojich študentov provokovať, aby si neustále kládli vyššie ciele, viedol ich k diskusii, ale i nepokoju.
Pri udeľovaní cien Kamera 2008 bol Strelinger ocenený Cenou za celoživotné dielo.