BRATISLAVA 24. júla (WBN/PR) – V Žiline už čoskoro vzniknú bezpečnejšie križovatky pre chodcov a cyklistov. Na semaforoch sa zintenzívni zelená a na komplikovaných križovatkách pribudnú vypuklé zrkadlá. V Považskej Bystrici chcú zasa motivovať žiakov, aby do školy chodili viac na bicykloch a korčuliach. Vo vybraných školách na strednom Slovensku opravia aj dopravné ihriská, aby opäť mohli slúžiť deťom. Čoraz viac áut na cestách vedie mestá a školy k hľadaniu nových spôsobov, ako využívať alternatívne spôsoby dopravy.
Namiesto chodenia do školy rodičovským autom chce Základná škola Slovenských partizánov v Považskej Bystrici motivovať svojich žiakov, aby využívali bicykle a korčule. V škole pre ne plánujú vytvoriť miesta, kde si ich budú môcť odkladať. „Našou snahou je motivovať deti, aby využívali alternatívnu dopravu už od malička a aby ju vnímali ako prirodzený spôsob presúvania sa po meste. Tým, že deti budú dochádzať do školy na bicykli alebo na korčuliach, sa zníži počet áut, ktoré privážajú každé ráno žiakov do školy,“ vysvetľuje Peter Lengyel, sociálny pracovník školy.
Stredoslovenská energetika, a. s., (SSE) a Nadácia Pontis podporili z grantového programu Jazdím bez nehôd 6 projektov, ktoré sa snažia o bezpečnejšiu dopravu v mestách na strednom Slovensku. Z Nadačného fondu Stredoslovenskej energetiky na ne uvoľnila celkovo 20-tisíc eur. „Sme radi, že viacročná podpora začína byť viditeľná. Od roku 2009 sme prostredníctvom grantového programu Jazdím bez nehôd podporili viaceré projekty zamerané na zvyšovanie bezpečnosti na cestách, zdravotnú starostlivosť, dopravnú výchovu, rozvoj a budovanie zelených ciest, alebo rozvoj cyklistiky. V našej podpore plánujeme pokračovať,“ uviedol Jaroslav Hanzel, zástupca generálneho riaditeľa SSE pre korporátne činnosti.
Občianske združenie Mulica zo Žiliny sa snaží zlepšiť bezpečnosť na križovatkách v meste. Poukazuje na dlhé čakacie doby pre chodcov, autá stojace na križovatke až na prechode pre chodcov, strach cyklistov byť rovnocenným účastníkom cestnej premávky. Marián Gogola z Mulice to vidí ako malé problémy, ktoré často odrádzajú chodiť ľudí po meste peši alebo na bicykli. „Do výberu križovatiek a ich konkrétnych riešení chceme zapojiť nielen mesto, ale aj obyvateľov Žiliny, ktorí označia križovatky z hľadiska bezpečnosti a priateľskosti pre chodcov a cyklistov za najmenej vyhovujúce,“ vysvetľuje.