BRATISLAVA 19. septembra (WebNoviny.sk) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v pondelok 18. septembra odstúpili od rámcovej zmluvy so spoločnosťou Transprojekt s.r.o., ktorá mala na 50 rokov prenajatý priestor bratislavskej hlavnej stanice.
Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa slovenských železníc Martina Pavlíková, vedenie ŽSR sa tak rozhodlo na základe toho, že spoločnosť Transprojekt s.r.o. si nesplnila zákonnú povinnosť a nezabezpečila svoj zápis do registra partnerov verejného sektora v stanovenom termíne, a neodhalili tak svoju vlastnícku štruktúru, ako to káže protischránkový zákon.
V štátnych vlakoch možno tento týždeň cestovať o polovicu lacnejšie
Rozhodnutím sa majú rozviazať ruky
Generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy uviedol, že železnice sa pre odstúpenie od zmluvy rozhodli po zvážení všetkých okolností. „Dennodenne sme konfrontovaní s realitou a sťažnosťami domácich aj zahraničných cestujúcich, ako bratislavská hlavná stanica vyzerá. Nastal čas zásadným spôsobom konať a s týmto historickým problémom sa vysporiadať. Okrem toho, takýto projekt by nemala realizovať firma, ktorá si neplní zákonnú povinnosť, ako je zápis do registra partnerov verejného sektora,“ vysvetlil rozhodnutie ŽSR Martin Erdössy.
Podľa Erdössyho je odstúpenie od zmluvy rozhodnutím správcu železničnej infraštruktúry a nemá žiaden súvis s aktuálnym právnym stavom vo vzťahu mesta Bratislava a spoločnosti Transprojekt s.r.o. „Verím, že týmto rozhodnutím sa nám rozviažu ruky a môžeme samostatne rozhodovať a konať vo veci rekonštrukcie hlavnej stanice v Bratislave, ktorá je dnes v stave, ktorý nezodpovedá úrovni modernej železničnej stanice,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR.
Developersky atraktívne územie
Ako pripomínajú železnice vo svojom stanovisku, rámcová zmluva medzi ŽSR a spoločnosťou Transprojekt s.r.o. bola uzatvorená 10. júla 2006 na 50 rokov. Jej predmetom bol nájom pozemkov potrebných pre realizáciu investičného zámeru podľa projektu „Predstaničný priestor – Bratislava“, ako aj vzájomné vysporiadanie majetkovoprávnych vzťahov k pozemkom a k navrhovaným stavbám. Podľa ŽSR Transprojekt s.r.o. až do dnešného dňa nepristúpil k výstavbe navrhovaných stavieb a celý projekt tak stagnoval.
Mediálna zástupkyňa spoločnosti Transprojekt s.r.o. Mária Adamová pre agentúru SITA uviedla, že záležitosť je v rukách právnych zástupcov investora. „Vypovedanie zmluvy považujeme za krok pod vplyvom lobingu zo strany skupiny, u ktorej dlhodobo evidujeme silný záujem získať do vlastníctva toto developersky atraktívne územie. Samotný dôvod vypovedania zmluvy je otázny vzhľadom na výklad zákona zo strany ministerstva spravodlivosti, z ktorého vyplýva, že pri posudzovaní povinnosti vzniku registrácie subjektov je nevyhnutné brať do úvahy finančné limity. Limity, tak ako ich definuje na svojej stránke ministerstvo spravodlivosti, investor neprekročil,“ povedala Adamová.
Mesto chce peknú stanicu
Podľa Ivety Kešeľákovej z Kancelárie primátora hlavného mesta SR Bratislava mestu záleží na tom, aby malo „peknú, modernú hlavnú stanicu, ako majú iné európske metropoly“. Kešeľáková však upozorňuje na to, že budova patrí štátu, a nie hlavnému mestu. „Mesto robí všetko, čo je v našej kompetencii a od roku 2015 revitalizuje priestor na Námestí Franza Liszta, do ktorého sme investovali už viac ako 450-tisíc eur. Stále prebieha revitalizácia tohto dôležitého verejného priestoru, ktorý je vstupnou bránou do hlavného mesta. Rekonštrukcia budovy je v rukách štátu, preto primátor o tejto téme so štátnymi inštitúciami intenzívne komunikuje a vyzýva ich, aby konali,“ povedala pre agentúru SITA Kešeľáková.