BRATISLAVA 25. októbra (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) pre bezplatnú prepravu žiakov, študentov a dôchodcov chce po 17. novembri nasadiť do prevádzky všetkých takmer tisíc vozňov a sedemsto rušňov. Po účinnosti nového cestovného poriadku od 14. decembra posilní aj zálohy na operatívne doplnenie súprav v pätnástich uzlových staniciach.
Ako informoval štátny vlakový osobný prepravca, posilní aj vlakový personál o viac vlakvedúcich a rušňovodičov v službe, ako aj o ľudí v zázemí na prípravu súprav do prevádzky. Pripravený je nový prepravný poriadok spoločnosti so všetkými novými pravidlami bezplatnej prepravy.
Vlaky zadarmo by mali zodpovedať pravidlám o štátnej pomoci
Vláda vlakmi zadarmo poškodzuje časť občanov, tvrdí KDH
„ZSSK pridá 1,5 milióna vlakokilometrov (vlkm) od 14. decembra v rámci grafikonu verejnej dopravy 2014/2015. Z toho je polovica na diaľkovú dopravu a polovica na regionálnu dopravu,“ uviedla riaditeľka tlačového odboru spoločnosti Jana Morháčová. V diaľkovej doprave sa súčasné výkony zvýšia o takmer sedem percent a v regionálnej doprave o štyri percentá.
„Pribudne 103 nových vlakov, z toho v diaľkovej doprave 24 vlakov (štrnásť rýchlikov a ostatné vyššie kategórie vlakov) a v regionálnej doprave 79 vlakov. Očakávame rast každodenných cestujúcich do škôl aj oživenie turistickej dopravy v celej SR,“ priblížila.
Zvýšenie výkonov štátnych vlakov podľa ministerstva dopravy znamená najvýraznejšie zahustenie vlakovej dopravy za posledných desať rokov. „V súvislosti s predstavenými zmenami v cestovnom pre študentov a dôchodcov očakávame vyšší záujem o cestovanie vlakom,“ uviedol pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.
Dopravca uvažuje o prenájme českých vozňov
ZSSK plánuje plne nasadiť do prevádzky 29 nových eurovlakov a postupne zavádzať ďalšie nové eurovlaky z druhého projektu na dodanie vlakov za peniaze Európskej únie. V roku 2015 by tak malo premávať spolu 61 týchto vlakových súprav. Dopravca podľa medializovaných informácií uvažuje aj o prenájme 40 starých vozňov od Českých dráh, inak by musel použiť vyradené v horšom stave.
Vlaky štátneho dopravcu na základe objednávky ministerstva dopravy o službách vo verejnom záujme majú v roku 2015 najazdiť spolu 30,5 milióna vlkm, z toho v diaľkovej doprave 10,1 milióna vlkm a v regionálnej 20,4 milióna vlkm. Počet vlakov v úseku Bratislava – Leopoldov sa rozšíri na hodinový takt odchodov, pribudnú nové posilové vlaky v špičkové dni.
Výdavky štátu by sa mali zvýšiť o dvesto miliónov
„V okolí Bratislavy garantujeme minimálne hodinovú dopravnú obsluhu počas celého dňa v prímestskej doprave, v čase dopravnej špičky 30-minútový interval vlakov,“ dodala Morháčová. V hlavných uzloch v Bratislave, Žiline, Vrútkach a vo Zvolene bude dvojhodinový takt odchodu vlakov. Expresný vlak Pendolino, ktorý bude ZSSK prevádzkovať spolu s Českými dráhami, spojí Prahu s Košicami najrýchlejšie po železnici. V pätnástich najväčších staniciach sa posilní prípojovosť vlakov.
Zahusťovanie železničného taktu na trati Bratislava – Komárno nie je podľa ministerstva potrebné. Vlaky na tejto trati prevádzkuje súkromný dopravca RegioJet. „Už dnes je na trase nastavený hodinový takt so zahustením v špičke na pol hodinu, čo je výrazne viac, ako je na Slovensku bežné. Zvýšený nápor cestujúcich v tomto smere je podľa nás potrebné riešiť zvýšením kapacity vlakov, čiže pridávaním vagónov,“ zdôvodnil Kóňa.
Výdavky štátu na podporu vlakovej osobnej dopravy by sa v roku 2015 mali zvýšiť z 205 miliónov eur na 218 miliónov eur. Z navýšenia o 13 miliónov eur by mala ZSSK dostať 12 miliónov eur a RegioJet jeden milión eur. „Presné číslo bude možné určiť až po ďalších rokovaniach s dopravcami, po zohľadnení skutočného záujmu cestujúcich o cestovanie zadarmo,“ dodal hovorca.