BRATISLAVA 22. marca (WEBNOVINY) – So zrušením tendra na modernizáciu 12-kilometrovej železničnej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá nesúhlasí ani trnavská firma TSS Grade, a.s. Podala preto žalobu na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý nariadil Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) verejnú súťaž zrušiť. Pre agentúru SITA to potvrdil hovorca Krajského súdu v Bratislave Pavol Adamčiak.
Úrad pre verejné obstarávanie nariadil železničný tender zrušiť na základe kontroly spôsobu zadávania zákazky pred uzatvorením zmluvy. Zdôvodnil to porušením princípu transparentnosti a nediskriminácie uchádzačov pri verejnom obstarávaní. Súd by mal preskúmať zákonnosť rozhodnutia úradu. ÚVO trvá na tom, že v tomto prípade konal štandardným postupom pri ochrane verejného záujmu podľa platného zákona o verejnom obstarávaní.
Skanska už podala sťažnosť na Európsku komisiu
Spoločnosť Skanska SK, a.s. podala sťažnosť na Európsku komisiu. Dôvodom podania sťažnosti je rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý zrušil verejnú súťaž na modernizáciu železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá.„Rozhodnutie úradu považujeme za neopodstatnené a účelové. Naše právne analýzy potvrdili, že dôvody, ktoré sa v rozhodnutí uvádzajú, nemohli mať zásadný vplyv na výsledok verejného obstarávania. Vzhľadom na to, že celá stavba je spolufinancovaná z Kohézneho fondu EÚ cez Operačný program Doprava, je na Európskej komisii, aby preverila opodstatnenosť našej sťažnosti,“ uviedol generálny riaditeľ Skanska SK Tibor Kočvara.
Spoločnosť Skanska ako aj Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sa v piatok rozhodli, že podajú žalobu na Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý nariadil železničiarom zrušiť rok a štvrť trvajúci tender na modernizáciu 12-kilometrovej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá. Úrad zrušil súťaž ešte na základe kontroly pred uzatvorením zmluvy. Zdôvodnil to porušením princípu transparentnosti a nediskriminácie uchádzačov pri verejnom obstarávaní. Súd by mal preskúmať zákonnosť rozhodnutia úradu. Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý vedie nominant opozičného Smeru-SD Roman Šipoš, sa k žalobám zatiaľ nechcel vyjadriť s tým, že nepozná ich obsah. Trvá však na tom, že v tomto prípade konal štandardným postupom pri ochrane verejného záujmu podľa platného zákona o verejnom obstarávaní.
Skanska predložila v tendri najnižšiu cenu, a to 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Trnavská firma TSS Grade, a.s., ktorá navrhla druhú najlacnejšiu ponuku vo výške 245 mil. eur a priebeh tendra aktívne kritizovala, sa k otázkam agentúry SITA, smerujúcim k rozhodnutiu úradu a prípadnej žalobe, nevyjadrila. Predpokladaná cena prác v obstarávaní, ktoré pôvodne vyhlásili ŽSR, bola vyše 296 mil. eur bez dane, pričom trvanie zákazky bolo naplánované na tri roky a štyri mesiace.
ŽSR vyhlásili tender na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá koncom roka 2009, ponuky štyroch skupín uchádzačov boli otvorené v marci 2010. Ďalšie dve konzorciá predložili vyššie ceny, a to 263 mil. eur a 279 mil. eur. Stavebné práce majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Ide o tretiu etapu prác v rámci modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov v dĺžke okolo 59 kilometrov. Prvá, druhá, ako aj štvrtá a piata etapa prác na tejto trati už začali.
Podľa Figeľa na zmenu trasy železnice nebudú peniaze
Podľa ministra dopravy Jána Figeľa by zmena trasovania železnice v Trenčíne znamenala veľké oddialenie začiatku jej výstavby. Tá má pôvodne viesť cez centrum mesta. „Iná trasa znamená totálne novú situáciu, ktorá by oddialila realizáciu o veľmi dlhé obdobie, na ktorú Slovensko, mesto a ani región nemá vlastné investíciu,“ uviedol minister. Mesto pritom môže čerpať eurofondy, ktoré sú určené na modernizáciu trate, len do roku 2013. „Nepredpokladám, že tomuto mestu niekto dá ďalších 225 miliónov eur na iný variant,“ uviedol primátor Trenčína Richard Rybníček.
Trasovanie železnice je podľa Figeľa v súlade s územným plánom mesta i regiónu. Okrem toho majú železnice vykúpenú väčšinu pozemkov, cez ktoré má nová trať viesť. Modernizáciu vníma ako dôležitú súčasť vnútroštátnej i medzinárodnej dopravy.
Tender na modernizáciu železničnej trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou je momentálne zastavený.
Modernizácia trate v Trenčíne si vyžiada zbúranie letnej plavárne a presťahovanie tridsiatky rodín. Od začiatku sa stretáva s kritikou časti obyvateľov a komunálnych politikov, ktorí preferujú prekládku trate mimo mesto. Proti, aj za modernizáciu železnice boli v minulosti vypísanédve petície. Mesto má v trasovaní železnice jasno a už v roku 2005 vydalo územné rozhodnutie k železnici. Pôjde o tretiu etapu prác v rámci modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov v dĺžke približne 59 kilometrov. Prvá, druhá, ako aj štvrtá a piata etapa prác na tejto trati sa už začali realizovať. Modernizácia trate si vyžaduje jej úpravu, rekonštrukciu mostov a železničných staníc, ale aj vybudovanie mimoúrovňových križovatiek. V štvrtej etape budú obnovené železničné stanice Trenčianska Teplá a Dubnica nad Váhom ako aj medzistaničné úseky Trenčianska Teplá – Dubnica nad Váhom a Dubnica nad Váhom – Ilava. Piata etapa počíta s modernizáciou staníc Ilava a Ladce a tiež medzistaničných úsekov Ilava – Ladce a Ladce – Beluša.