Ministerstvo zdravotníctva SR predstavilo súbor opatrení na zamedzenie podvodom pri zmene zdravotnej poisťovne. Novou legislatívou rezort reaguje na množstvo podaní, ktoré poistenci zasielajú na Úrad pre dohľad na zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS).
Len v roku 2021 sa podania týkali až 10-tisíc obyvateľov Slovenska. V tlačovej správe to uviedol komunikačný odbor rezortu zdravotníctva.
Sťažnosti poistencov
Stransparentnenie systému prepoisťovania je podľa rezortu jednou zo zásadných zmien novely zákona o zdravotných poisťovniach. Súčasné nastavenie sa v praxi ukázalo ako nevyhovujúce.
Prepoisťovaniu na ulici bude koniec, štát chce sprísniť podávanie prihlášok a zamedziť nekalým praktikám
„Poistenci v podaniach často uvádzajú, že sa ich zdravotná poisťovňa zmenila bez ich vedomia, namietajú, že prihlášku nepodpísali, že podpis na prihláške bol sfalšovaný a podobne. Prípadne, že osoby, ktoré s nimi prihlášku spísali, im poskytli zavádzajúce až nepravdivé informácie. Neraz boli poistenci presvedčení, že ide o prieskum verejnej mienky alebo anketu,“ hovorí predsedníčka ÚDZS Renáta Bláhová.
Stanovia sa jasné pravidlá
Nová legislatíva určí jasné pravidlá podávania prihlášok osobne, poštou alebo elektronicky. Po novom nebude možné podpisovať prihlášky do zdravotných poisťovní napríklad na železničných staniciach či v nákupných centrách.
Prepoistenie sa bude môcť uzatvoriť priamo na pracovisku poisťovne. Pri podávaní prihlášok poštou či elektronicky sa jasne určia potrebné náležitosti vrátane overeného podpisu, aby sa minimalizoval priestor pre podozrenia z podvodného prepoistenia. Navrhuje sa aj inštitút akceptačného listu z predchádzajúcej zdravotnej poisťovne.
Zvažujete zmenu zdravotnej poisťovne? Odborník radí, ako si správne vybrať
„Prostredníctvom listu poistenec doterajšej poisťovni oznámi záujem zmeniť poisťovňu. Práve tento krok minimalizuje riziko, že zmena sa uskutoční bez vedomia poistenca,“ ozrejmilo ministerstvo zdravotníctva.