VšZP zaznamenala pokles počtu návrhov na plánované medicínske zákroky s prekročenou maximálnou čakacou lehotou

Finančný limit poisťovne je dôvodom prekročenia lehoty len v 8 % prípadov.
VšZP
Logo VšZP na budove na ulici Panónska cesta v Bratislave, v ktorej sídli Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP). Bratislava, 19. február 2025. Foto: ilustračné, SITA/Milan Illík

Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) zaznamenala významný pokles počtu návrhov na plánované medicínske zákroky s prekročenou maximálnou čakacou lehotou. Kým koncom roka 2024 evidovala 17 167 takýchto návrhov, k polovici júla 2025 ich bolo 10 116, čo predstavuje zníženie o viac ako 41 %. Finančný limit poisťovne je dôvodom prekročenia lehoty len v 8 % prípadov. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa štátnej poisťovne Danka Capáková.

Dlhoročné skúsenosti so staršími poistencami

„Výrazné zníženie počtu prekročených lehôt je výsledkom systematickej práce a efektívneho riadenia zdrojov. Našou prioritou je zabezpečiť dostupnú zdravotnú starostlivosť pre takmer 3 milióny poistencov, pričom dbáme na to, aby naliehavé prípady boli vždy riešené prioritne,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ VšZPMatúš Jurových.

Podľa údajov Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI) sa VšZP podarilo výrazne znížiť počet návrhov prekračujúcich čakaciu dobu na plánované operácie o viac ako 41 %. V medzimesačnom porovnaní sa znížil aj počet návrhov na zákroky so stanovenou maximálnou čakacou lehotou.

„VšZP má dlhoročné skúsenosti s vekovo staršími a chronicky chorými poistencami. Zásadné zlepšenie v tejto oblasti považujeme za úspech. Zároveň si však uvedomujeme rozdiely v jednotlivých regiónoch, ktoré si vyžadujú systematickú spoluprácu s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti,“ doplnil Jurových.

Priemerná čakacia doba

Priemerná čakacia doba na všetky medicínske služby so stanovenou lehotou časovej dostupnosti je na Slovensku 58,53 dní. Najdlhšie sa čaká v Žilinskom a Banskobystrickom kraji. Medzi najpočetnejšie výkony patria extrakcia a implantácia šošovky (51 000 návrhov), operácia hernie/pruhu (14 000 návrhov) a totálna endoprotéza kolenného kĺbu (13 000 návrhov).

Pri všetkých je priemerná čakacia doba kratšia ako vyhláškou stanovená maximálna lehota. Analýza príčin prekročenia lehôt ukázala, že za 32 % prípadov môžu personálne kapacity poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, v 27 % okolnosti na strane pacienta (napr. požiadavka na konkrétneho lekára alebo neskorší termín).

Začlenenie výstupov z čakacích listín

Problémom zostáva aj neaktualizovanie systému zo strany poskytovateľov – aktuálne je takýchto nevyradených návrhov 13 038. Z celkového počtu návrhov čakacích listín VšZP eviduje nesúhlas poistencov s prekročenou lehotou len v 60 prípadoch.

VšZP má na trhu plánovanej zdravotnej starostlivosti približne 61 % podiel. Poisťovňa aktuálne pracuje na začlenení výstupov z čakacích listín do hodnotenia kvality poskytovateľov.

„Dosiahnuté výsledky v skracovaní čakacích lehôt potvrdzujú, že naša stratégia funguje. Budeme pokračovať v nastolenom trende a verím, že do konca roka 2025 sa nám podarí ešte viac znížiť počet prekročených lehôt. Poistenec je a vždy bude na prvom mieste,“ uzavrela členka predstavenstva VšZP Denisa Slivková.

Viac k osobe: Danka CapákováMatúš Jurových
Firmy a inštitúcie: NCZI Národné centrum zdravotníckych informáciíVšZP Všeobecná zdravotná poisťovňa