Náklady na jednodňovú starostlivosť vzrástli aj napriek poklesu pacientov, ÚDZS predstavil odporúčania na zlepšenie

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou vo svojej analýze identifikoval viacero systémových nedostatkov.
Pacient, doktor, lekár, vyšetrenie
Foto: Ilustračné, SITA/www.gettyimages.com

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou zverejnil analýzu činnosti zdravotných poisťovní v oblasti jednodňovej zdravotnej starostlivosti za rok 2024.

Výsledky ukázali, že napriek poklesu počtu pacientov ku koncu roka, najmä v ambulantnej sfére, celkové náklady v porovnaní s rokom 2023 neklesli. Naopak, medziročne vzrástli o 13,6 milióna eur a celkovo dosiahli 149,3 milióna eur.

Ukončenie zmlúv s viacerými zariadeniami

Všeobecná zdravotná poisťovňa mala v minulom roku uzatvorené zmluvy o poskytovaní jednodňovej zdravotnej starostlivosti so 184 poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, poisťovňa Dôvera s 203 a Union so 244 poskytovateľmi. Počas roka 2024 však poisťovne čiastočne alebo úplne ukončili zmluvy s viacerými zariadeniami.

Všeobecná zdravotná poisťovňa ukončila zmluvy so spoločnosťami ANTES PLUS, NsP Sv. Jakuba v Bardejove, CHIRDIA, SOFYC Clinic, SANAT, CS–SALVUS, FOVEA, Veselý Očná Klinika, VISTAMET, Centrum Kramáre, Cievna klinika IMEA, Diamond Medical, Martinko – centrum zdravotnej starostlivosti o deti, Sanatórium Helios Bratislava a ďalšími.

Poisťovňa Dôvera ukončila spoluprácu so spoločnosťou SPORTCLINIC. Union v roku 2024 nezrušila zmluvu so žiadnym poskytovateľom jednodňovej zdravotnej starostlivosti.

Pokles pacientov

Ku koncu roka došlo k poklesu počtu pacientov, ktorým bola poskytnutá jednodňová starostlivosť. Všeobecná zdravotná poisťovňa zaznamenala pokles o 1 962 pacientov, poisťovňa Dôvera o 828 a Union o 136.

Najvyšší počet pacientov liečených v ústavnej starostlivosti evidovala VšZP so 165 749 poistencami. Dôvera mala najviac pacientov v ambulantnej starostlivosti, celkovo 90 832. Union zaznamenala podstatne nižšie počty v oboch formách, pričom v ambulantnej jednodňovej starostlivosti evidovala 13 105 poistencov.

Rozdiely pri hospitalizáciách

Zaujímavé rozdiely sa ukázali aj pri hospitalizáciách po ukončení jednodňovej starostlivosti. Poisťovňa Dôvera evidovala 54 pacientov, ktorých stav si vyžiadal následnú hospitalizáciu, pričom náklady dosiahli 119-tisíc eur.

Union evidovala 112 prípadov s nákladmi vo výške 289-tisíc eur. Všeobecná zdravotná poisťovňa tieto údaje neeviduje a nedokáže jednoznačne určiť, či išlo o hospitalizácie po jednodňovej zdravotnej starostlivosti.

Odporúčania na zlepšenie

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou vo svojej analýze identifikoval viacero systémových nedostatkov a predstavil odporúčania na zlepšenie. Podľa úradu je potrebné zabezpečiť kontinuitu a dostupnosť jednodňovej zdravotnej starostlivosti, pretože ukončenie zmlúv s viacerými poskytovateľmi môže ohroziť prístup pacientov k tejto forme liečby.

Ďalej odporúča zvýšiť transparentnosť a jednotnosť v cenotvorbe výkonov, keďže rozdiely medzi jednotlivými poisťovňami a odbornými špecializáciami poukazujú na potrebu väčšej štandardizácie.

Nedostatočná evidencia

Za problém považuje aj nedostatočnú evidenciu následných hospitalizácií po jednodňovej starostlivosti. Úrad preto odporúča zaviesť jednotný systém zberu údajov, ktorý umožní lepšie vyhodnocovanie kvality a bezpečnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti.

Zároveň zdôrazňuje, že rozvoj ambulantnej jednodňovej starostlivosti tam, kde je to medicínsky vhodné, môže priniesť väčší komfort pre pacientov a vyššiu efektívnosť pre celý systém.

Firmy a inštitúcie: Dôvera zdravotná poisťovňaÚDZS Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťouUnion poisťovňaVšZP Všeobecná zdravotná poisťovňa

Ďalšie k téme