Podľa návrhu cenového opatrenia rezortu zdravotníctva by totiž od novembra tohto roka mal dostať poskytovateľ leteckej záchrannej služby ročne o 3,5 milióna eur viac.
Minister zdravotníctva SR Viliam Čislák musí podľa Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) pozastaviť vydanie nového cenového opatrenia na poskytovanie leteckej záchrannej služby (LZS). A to až do obdobia, kým sa nevysvetlí podozrivé zvyšovanie cien za LZS, ktoré v súčasnosti navrhuje.
„Pri pohľade na navrhované až 60-percentné zvyšovanie paušálnych platieb je zrejmé, že niečo nie je v poriadku. Buď celý tender na licencie na poskytovanie LZS z roku 2013 alebo aktuálny návrh zvýšenia cien,“ upozornil predseda KDH Ján Figeľ.
Podľa návrhu cenového opatrenia rezortu zdravotníctva by totiž od novembra tohto roka mal dostať poskytovateľ LZS ročne o 3,5 milióna eur viac. Po novom by tak najbližšie štyri roky podľa KDH zinkasoval ročne takmer 11 miliónov eur.
Pohonné látky až tak nezdraželi
Podľa experta KDH pre zdravotníctvo Mariana Faktora je nielen otázne 60-percentné zvýšenie paušálnych platieb, ale aj 13-percentné navyšovanie ceny za letovú minútu. „Vývoj cien palív a pohonných hmôt, ktoré do platby za letovú minútu vstupujú, nebol za posledné dva roky od tendra až tak dramatický,“ dodal Faktor.
Ako ďalej Faktor upozornil, podozrenia z neštandardného zvyšovania cien potvrdzuje samotné zdôvodnenie ministerstvom. Pri 60-percentnom zvýšení paušálnej platby argumentuje najmä potrebou nákupu nových vrtuľníkov súkromným poskytovateľom LZS.
Podľa Faktora však nie je možné, aby prevádzkovateľ LZS už pri tendri v roku 2013 nevedel o tom, že bude potrebovať nakúpiť nové stroje. „Najmä ak vedel, že tentokrát bude mať licenciu na šesť a nie na štyri roky, ako to bolo dovtedy,“ doplnil Faktor.
Takéto zásadné zvýšenie cien je podľa Faktora dôvodom na vypísanie novej súťaže. Ak by sa aj ukázalo, že súčasné ceny sú objektívne podhodnotené, museli to obe strany podľa KDH vedieť už v čase tendra.
Druhou možnosťou je to, že 60-percentné navýšenie je ekonomicky neopodstatnené, a teda môže ísť o korupciu. „Ak minister nepozastaví vydanie cenového opatrenia a nepodloží svoj návrh reálnymi argumentmi, nemá čo hľadať vo funkcii,“ upozornil Figeľ.
Súčasťou tendra na poskytovateľa LZS by mala byť po novom aj cena a pravidlá pre jej medziročnú úpravu, napríklad v závislosti od inflácie, či vývoja cien leteckých pohonných látok. „Pretože dnešný spôsob je taký, že úprava ceny závisí od rozhodnutia ministerstva a to vytvára veľký priestor na korupciu,“ dodal Faktor.
Problémy pritom sprevádzali tender na poskytovateľa LZS už v roku 2013. Pre zlyhanie ministerstva zdravotníctva pri vyhodnocovaní tendra a pri podpise zmluvy boli bratislavský a trenčiansky región päť dní bez leteckej záchrannej služby. Preverovalo sa aj to, či nefungujúca LZS nespôsobila úmrtie 39-ročnej ženy z Bratislavy.
Ministerstvo: KDH klame
Minister zdravotníctva Viliam Čislák vyzýva predsedu KDH Jána Figeľa a experta KDH pre zdravotníctvo, zároveň aj manažéra súkromnej zdravotnej poisťovne Dôvera Mariana Faktora, aby prestali klamať a zavádzať prostredníctvom médií slovenskú verejnosť.
„Obaja predstavitelia KDH tvrdili, že navýšenie platieb pre leteckých záchranárov je len z dôvodu obnovy leteckého parku, čo nie je v žiadnom prípade pravda,“ konštatoval hovorca rezortu Peter Bubla.
Ministerstvo podľa neho pristúpilo k navýšeniu platieb po dôkladnej ekonomickej analýze, ktorú vie doložiť. „Dôvodom na zvýšenie cien za poskytovanie zdravotnej starostlivosti ambulanciami vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby je, že súčasné ceny nepokrývajú v dostatočnej miere ekonomicky oprávnené náklady, čo môže mať negatívny dopad na kvalitu poskytovania vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby. Poskytovateľ danej služby mal problém zabezpečiť chod vrtuľníkových staníc,“ reagoval Bubla.