BRATISLAVA 12. augusta (WEBNOVINY) – Výbuch v rozostavanom tuneli Šibenik na úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov pri Levoči zavalil šiestich robotníkov.
Strelmajster (†39) na mieste zahynul, piati stavbári sú zranení, z toho jeden ťažko. Explózia nastala počas raziacich prác v južnej tunelovej rúre. Nešťastie sa stalo ráno o 4:30. Príčiny výbuchu nie sú zatiaľ známe.
„Pri plánovaných trhacích prácach došlo k neočakávanému výbuchu. Následkom explózie utrpel strelmajster, ktorý riadil trhacie práce, smrteľný pracovný úraz. Ďalší piati pracovníci boli zranení, z toho jeden ťažko,“ uviedla Simona Tančáková zo spoločnosti EUROVIA SK.
Obrazom: Na stavbe tunela zavalilo šiestich robotníkov
Chcel skontrolovať, prečo nevybuchla nálož
Prví záchranári, ktorí prišli na miesto nešťastia, boli záchranári z levočskej nemocnice pod vedením lekára Olega Kostyukevycha. „Po príchode na miesto sme zistili, že zranených je šesť osôb, dve z nich vo veľmi ťažkom stave,“ uviedol na brífingu v levočskej nemocnici Kostyukevych.
Prvá posádka si okamžite zobrala na starosť najťažšie zraneného muža, ktorý bol zasypaný kameňmi a hlinou. Záchranári spolu s policajtmi, ktorí boli na mieste, začali s odstraňovaním kamenia a zeminy, pod ktorou bol tento muž zavalený. Následne zraneného muža preniesli do sanitky.
„Bol vo veľmi vážnom stave, mal viacpočetné zranenia hrudníka, panvy, lebky, mal amputované prsty na pravej dlani, bol nestabilný. Začali sme s prvou pomocou. Neskôr prišli ostatné zložky zo Spišskej Novej Vsi, naša druhá posádka. Priletela letecká záchranná služba. Pokračovali sme v resuscitácii. Náš pacient, bohužiaľ, po hodinovej resuscitácii podľahol zraneniam nezlučiteľným so životom,“ povedal Kostyukevych.
Podľa lekára došlo pravdepodobne k explózii výbušniny, ktorá sa používa pri prácach v tuneli. „Zrejme ten človek chcel skontrolovať, prečo to nevybuchlo. To sú len moje predpoklady,“ uviedol Kostyukevych.
Ťažko zranený robotník je v umelom spánku
Zranenia, ktoré utrpeli robotníci, im spôsobili kamene a hlina, ktorá sa na nich zosunula. Nehoda sa podľa neho stala približne 20 metrov od vstupu do tunela. Odhad vzdialenosti je však len približný, keďže na mieste zasahovali ešte v čase, keď nebolo prirodzené svetlo a museli si svietiť reflektormi.
Najťažšie zranený robotník so zraneniami mozgu a hlavy je po urgentnej operácii, operovali ho neurochirurgovia v Univerzitnej nemocnici Louisa Pasteura v Košiciach. Hovorkyňa nemocnice Ladislava Šustová uviedla, že pacienta naďalej udržujú v umelom spánku. Jeho stav je vážny.
Bližšie informácie o rozsahu zranení nemocnica nebude poskytovať, kým na to nedajú súhlas rodinní príslušníci hospitalizovaného pacienta. Zraneného muža pôvodne prijali v nemocnici v Spišskej Novej Vsi, odkiaľ ho transportovali záchranným vrtuľníkom do Košíc.
Ďalší štyria zranení stavbári majú ľahké zranenie, jedného už prepustili z nemocnice v Levoči. Druhý má zlomené predkolenie a odreniny tváre. Ďalší dvaja zranení skončili v popradskej nemocnici. Jeden má poranenú tvár a druhý má poranenú nohu, lekári mu odstránili z rany cudzí predmet.
Minister Počiatek neodstúpi z funkcie
Tragédia na stavbe diaľničného tunela nemusí znamenať zastavenie jeho výstavby. Podľa ministra dopravy Jána Počiatka je už väčšina dôkazov zabezpečená a nehrozí dlhodobé zastavenie výstavby diaľničného tunela. V tomto prípade možno hovoriť maximálne o dňoch, nevylúčil však, že práce možno budú pokračovať okamžite.
V súvislosti s nehodo Počiatek zatiaľ nezvažuje odstúpenie z funkcie. „Pokiaľ sa ukáže, že ja som niekde zlyhal, okamžite vyvodím zodpovednosť voči sebe,“ uviedol minister Počiatek počas prehliadky miesta nehody.
Nie je jasné, či zlyhala technika alebo ľudia
Podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka je rozdiel medzi Kurimanmi, kde spadla konštrukcia pri výstavbe diaľničného mosta v novembri minulého roku, kde zahynuli štyria robotníci, a prípadom v tuneli Šibenik.
Zatiaľ nie je jasné, či v tuneli zlyhala technika alebo ľudia. Podľa Kaliňáka sa okolo 1:00 začali odstrelové práce v južnej rúre tunela Šibenik. Po uložení jednotlivých výbušnín však všetky nevybuchli. Nasledovali ďalšie práce, ktoré mali zabezpečiť odstrel prvej časti výbušnín. Ani druhý odstrel však nebol celkom úspešný. Nasledovalo odstraňovanie nahromadeného materiálu po výbuchoch, počas ktorého nastal nekontrolovaný výbuch.
Pri výbuchu sa zranilo šesť ľudí, pričom jeden ťažko zranený podľahol zraneniam na mieste. Podľa Kaliňáka išlo o strelmajstra, ktorý riadil odstrelové práce. „Polícia začala v tejto veci trestné stíhanie pre usmrtenie osoby. Na mieste je banský úrad, ktorý bude nehodu vyšetrovať spolu s políciou. Zranení robotníci boli zamestnancami firmy, ktorá tieto práce robila v subdodávke pre hlavného zhotoviteľa diaľnice,“ uviedol minister.
Krajské operačné stredisko tiesňového volania prijalo hlásenie o nehode na stavbe tunela Šibenik o 4:27. Celkovo tu zasahovali dve ambulancie rýchlej lekárskej pomoci, dve ambulancie rýchlej zdravotnej pomoci a vrtuľník Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby, informoval štátny tajomník ministerstva zdravotníctva Viliam Čislák.
Druhý úsek D1 Jánovce – Jablonov by mal byť hotový o dva roky
Práce na stavbe druhého úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov v dĺžke 9,5 kilometra trvajú od júna minulého roka a podľa plánov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. by mali byť ukončené v júli 2015.
Súčasťou východnej časti diaľnice Jánovce – Jablonov medzi Levočou a Spišským Podhradím bude 591 metrový dvojrúrový tunel Šibenik.
Výstavbu D1 Jánovce – Jablonov, druhý úsek uskutočňuje združenie stavebných spoločností Eurovia SK, a.s. Eurovia CS, a.s. Praha a Stavby mostov Slovakia, a.s. Banská Bystrica. Zmluvná cena za vypracovanie projektovej dokumentácie a stavebné práce je 126,26 milóna eur bez dane z pridanej hodnoty. Zmluvu o dielo uzavrela NDS so stavebným združením v máji 2012. Stavbu tunela Šibenik pre uvedené združenie kompletne zabezpečuje subdodávateľsky firma TUBAU, a.s. so sídlom v Žiline.
Prípravné práce na portálovej jame tunela Šibenik mali byť podľa plánu dokončené do konca tohto roka. Podobne ako diaľničný privádzač Levoča v dĺžke 985 metrov a kruhová križovatka pri Levoči. Súčasťou druhého úseku D1 Jánovce – Jablonov bude dvanásť mostov a veľké ľavostranné odpočívadlo pri Levoči.
Externý stavebný dozor na stavbe druhého úseku D1 pri Levoči, vrátane susedného prvého úseku v dĺžke 9 kilometrov, zabezpečuje Združenie SD Jánovce Jablonov. Členmi združenia sú firmy AE Dozoring, s.r.o. a Infraprojekt, s. r. o. so sídlom v Bratislave. Zmluvná cena stavebného dozoru je 1,888 mil. eur bez DPH.
Tragédia pri Kurimanoch
Na stavbe prvého úseku D1 Jánovce – Jablonov sa vlani začiatkom novembra pri betonáži diaľničného mosta zrútila podperná konštrukcia. Zahynuli vtedy štyria robotníci.
Práce boli obnovené až v apríli tohto roka, pričom tragická udalosť spôsobila polročné predĺženie pôvodného plánovaného termínu ukončenia stavby. Namiesto koncom tohto roka by mala byť hotová v júni 2014.
Práce na prvom, západnom úseku D1 pri Levoči trvajú od júna 2011. Stavbu 9-kilometrového úseku diaľnice realizuje združenie Váhostav – SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s. za zmluvnú cenu 59,94 mil. eur bez DPH. Oba úseky D1 Jánovce – Jablonov majú byť spolufinancované z peňazí Európskej únie cez Operačný program Doprava.