Nečakané telefonáty vnímajú mladí ľudia z Generácie Z výrazne negatívnejšie než staršie generácie. Podľa prieskumu NMS Market Research Slovakia až 60 percent mladých priznáva, že pri nečakanom zazvonení telefónu prežíva mierny či výrazný strach.
Starší vnímajú telefonát ako prejav starostlivosti
„Kým pre starších ľudí je telefonát tradičnou formou komunikácie spojenou s osobným kontaktom a starostlivosťou, Generácia Z od začiatku svojej interakcie s mobilným telefónom pozná viacero spôsobov kontaktu. Na rozdiel od iných, telefonát privádza mladých do situácie, ktorú nemajú pod kontrolou a nemôžu sa na ňu dostatočne pripraviť. To môže byť dôvod, prečo ich nečakané telefonáty dokážu výraznejšie rozrušiť,” uviedla spoluautorka prieskumu Denisa Lakatošová z NMS.

Sú pre vás niektoré marketingové hovory užitočné? Môžete si vybrať, z ktorej marketingovej oblasti chcete byť kontaktovaní
Prieskum ukázal, že intenzita negatívnych emócií z nečakaných hovorov s vekom klesá. Takmer dve tretiny Gen Z cítia podráždenie z vyrušenia, zatiaľ čo u najstarších z generácie Baby Boomers je to len niečo cez tretinu. Každý druhý opýtaný priznáva, že dopredu nedohodnutý telefonát v ňom vyvolá podráždenie alebo nepokoj, pričom 44 percent populácie priznáva aj strach.
Mladí uprednostňujú chaty, starší radšej volajú
Mladšie ročníky preferujú pri bežnej komunikácii s priateľmi a rodinou chatovacie platformy ako WhatsApp či Messenger, zatiaľ čo starší ostávajú verní klasickému telefonátu. „Na rozdiel od starších, ktorí preferujú telefonovanie, mladšie ročníky z Generácie Z a Mileniáli najradšej napíšu správu cez chatovacie platformy,“ uvádza sa v správe. Pri pracovnej komunikácii Gen Z uprednostňuje email, ostatné generácie najčastejšie volia telefonát.

Slovak Telekom pokryl za prvý rok fungovania 5G siete 18 častí Bratislavy, prevádzku začal aj v obciach regiónu
Prieskum tiež ukázal, že viac ako polovica populácie nezdvíha hovory z neznámeho čísla. Viac ako desatina ľudí nikdy nezdvihne neznáme číslo a ďalších 38 percent ho väčšinou ignoruje. Častejšie tak robia ženy a ľudia nad 65 rokov.
Zber dát prebiehal online na reprezentatívnej vzorke 1 012 respondentov vo veku nad 18 rokov v období od 9. do 13. apríla 2025.