Pri opätovnom uzatvorení škôl by sa potrebovalo o možnostiach dištančnej výučby vzdelávať takmer 80 percent učiteľov. Viac ako polovica z nich sa potrebuje vzdelávať v oblasti technických zručností.
Vyplýva to z dotazníkového prieskumu Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP), ktorý spadá pod Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Chýbajú aj technické zručnosti
Analytici zistili, že od marca do júna, keď na školách bola dištančná výučba, absolvovala vzdelávanie v tejto oblasti necelá polovica z učiteľov.
Inštitút vzdelávacej politiky poukazuje, že bez potreby vzdelávania pri opätovnom zatvorení škôl by bola pätina opýtaných učiteľov (19,7 percenta).
Trnavská univerzita prechádza na online vyučovanie, výnimku majú len niektoré predmety
Potrebu vzdelávať sa v tejto oblasti vyjadrilo 80 percent respondentov.
Potrebu vzdelávať sa v oblasti technických zručností označilo 54,3 percenta, oblasť pedagogickej, didaktickej a organizačnej stránky dištančnej výuky by označilo 35, 5 percenta.
Zhruba tretina webinár nepotrebovala
Pätina učiteľov (22,2 percenta) by sa potrebovala dozvedieť viac o dištančnej výučbe žiakov so špeciálno výchovno-vzdelávacími potrebami.
Z prieskumu vyplýva, že 43,6 percenta opýtaných učiteľov počas uzatvorenia škôl absolvovalo webinár zameraný na dištančné vzdelávanie.
Vysokoškoláci budú doučovať žiakov základných škôl, ktoré museli pre COVID-19 zatvoriť
Ako dôvod neabsolvovania kurzu uviedla asi tretina (31,3 percenta) učiteľov, že takéto vzdelávanie nepotrebovali.
Vyše 18 percentám učiteľov nevyhovovala forma online vzdelávania. To môže podľa analytikov súvisieť aj s ich nedostatočnými digitálnymi zručnosťami.
Dotazník vyplnili tisícky respondentov
Rozšíreným dôvodom bola aj nedostatočná ponuka (14,3 percenta), informovanosť o možnostiach vzdelávania (12,7 percenta) ale aj nedostatok miesta na kurzoch (5,2 percenta).
Pri 26,4 percentách sa nepodarilo zistiť dôvod, keďže títo učitelia označili možnosť „nič z uvedeného“.
Univerzita Komenského aj STU prerušujú výučbu, do online priestoru posiela študentov aj UCM v Trnave
Dotazník od 2. do 17. júla vyplnilo 2 257 riaditeľov a 16 618 triednych učiteľov. Odpovede analytici následne spárovali s údajmi o školách z Rezortného informačného systému a očistili ich tak od duplicít.
Výsledná analýza berie do úvahy 2 194 odpovedí od riaditeľov a vyše 15 600 odpovedí učiteľov. Analytici poukázali, že celková návratnosť dotazníkov z hľadiska pokrytia škôl dosiahla vyše 77 percent.