Takmer tretina študentov pociťovala v čase mimoriadnej situácie stretla úzkosť a depresiu. Z prieskumu Študentskej rady vysokých škôl (ŠRVŠ) a Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo (SAAVŠ) ďalej vyplynulo, že skoro polovica študentov pociťovala počas trvania mimoriadne situácie nadmerný stres zo školy.
Do prieskumu sa zapojilo takmer 3 500 študentov z 23 vysokých škôl. Predseda Filip Šuran pre média pri predstavovaní prieskumu uviedol, že téma duševného zdravia študentov bola doteraz tabu a je potrebné sa o nej rozprávať.
Trpeli pocitom osamotenosti
V čase sociálnej izolácie, keď boli všetky školy zatvorené a výučba bola dištančná malo možnosť s niekym sa porozprávať 74 percent opýtaných. Avšak každý štvrtý opýtaný študent túto možnosť nemal. Pocitom osamotenosti často trpelo skoro 27 percent respondentov.
Nadmerný stres pociťovalo takmer 48 percent respondentov a skoro 39 percent cítilo malý záujem niečo robiť. Podľa Šurana môže byť nadmerný stres zo školy pre študentov problémom, ak sa dlhodobo hromadí. Depresívne a bezmocne sa cítilo takmer 29 percent opýtaných a úzkosť z budúcnosti pociťovalo 32,8 percenta študentov zapojených do prieskumu.
Pomohla by psychologická poradňa
Podľa agentúry aj rady sa takýmto prejavom dalo predísť aj pomocou lepšej komunikácie či cez ponuku psychologickej poradne. S aktívnym prístupom vysokej školy pri prevencii a psychologickej pomoci sa však stretlo 16 percent vysokoškolákov. Šuran poznamenal, že metód a systémov je viac a je potrebné vybrať ten najvhodnejší. „Ten prvý krok je to vôbec mapovať a začať sa o tom rozprávať, lebo doteraz nám chýbajú o týchto veciach dáta,“ konštatoval.
Prezenčná výučba bola na všetkých školách prerušená 16. marca pre šírenie nového koronavírusu. Materské školy a prvý až piaty ročník základných škôl sa mohli otvoriť od 1. júna. Stredoškoláci a žiaci druhého stupňa základných škôl sa do lavíc mohli vrátiť 22. júna. Štátne záverečné skúšky sa na vysokých školách organizovali prezenčne za prísnych hygienických opatrení alebo online formou.