BRATISLAVA 22.novembra (WebNoviny.sk) – Spôsob, akým Konfederácia odborových zväzov SR (KOZ) a vláda SR vylúčili pedagogických a odborných zamestnancov zo zvyšovania platov v rámci uzatvárania Kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa, považuje Iniciatíva slovenských učiteľov (ISU) a Nové školské odbory (NŠO) za diskriminačný. Ako agentúru SITA za ISU informoval Vladimír Crmomam, zvýšenie miezd nepedagogických zamestnancov o 4,8 % v kontexte nárastu minimálnej mzdy o 10,34 % je nedôstojné.
Požiadavky v deklarácii
Ako sa píše v tlačovej správe, pre ISU a NŠO je sklamaním, že Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku (OZ PŠaV) opustil svoje vlastné požiadavky formulované v Deklarácii organizácií pôsobiacich v školstve zo 17. februára 2016.
Platy v štátnej a verejnej službe od januára stúpnu, zvyšovanie sa netýka učiteľov vysokých škôl
Deklarácia bola formulovaná na podporu skvalitňovania podmienok a úrovne vzdelávania a vedy. V čase svojho vzniku mala ponúknuť riešenia najvážnejších problémov vzdelávacieho systému v Slovenskej republike.
Požiadavky Deklarácie získali historicky najvyššiu podporu všetkých verejne známych organizácií a iniciatív pôsobiacich v slovenskom školstve. Tie v nej spoločne žiadali vykonať legislatívne úpravy tak, aby sa platová tarifa pedagogických a odborných zamestnancov zvýšila od 1. januára 2017 o 25 % a v ďalších rokoch každoročne o 10 %.
Kritika kolektívneho vyjednávania
Ďalej do roku 2017 žiadali signatári dosiahnuť primerané ohodnotenie nepedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení tak, aby sa tarifný plat v prvej platovej triede a prvom platovom stupni začínal každoročne aktualizovanou úrovňou minimálnej mzdy.
Podľa ISU a NŠO kolektívne vyjednávania pod taktovkou OZ PŠaV v posledných rokoch nepriniesli žiadne podstatné riešenie otázky ohodnotenia zamestnancov školstva. Kolektívne vyjednávanie v dnešnej podobe neposkytuje priestor na rýchle zvyšovanie platov v školstve.
Na Slovensku je odborovo organizovaných len necelých 26 % pracovníkov v školstve, preto je nevyhnutné, aby sa zamestnanci školstva organizovali v moderne zmýšľajúcich odborových organizáciách, ktoré sú odhodlané presadzovať ich požiadavky a sú nezávislé od vplyvu vládnucich politických strán.