BRATISLAVA 3. novembra (WEBNOVINY) – Žiaci zo znevýhodneného prostredia, ktorí často opakujú ročníky, by mohli radšej absolvovať letné vzdelávacie kurzy alebo doučovanie.
Navrhuje to iniciatíva Americkej obchodnej komory v SR pod názvom 2012: Rok vzdelávania. Proti nie je ani štátny tajomník rezortu školstva Štefan Chudoba a niečo podobné navrhuje aj splnomocnenec vlády pre rómske komunity Peter Pollák.
Opakovanie ročníkov je podľa iniciatívy finančne neefektívne a nevedie k zlepšeniu výsledkov vzdelávania. Navrhujú ho preto zrušiť a namiesto toho sa zamerať napríklad na financovanie doučovania detí, ktoré sa zle učia. Najväčšie rozdiely sa prejavia vždy hlavne po letných prázdninách.
Preto by boli za pilotné zavedenie letných vzdelávacích kurzov pre žiakov zo znevýhodneného prostredia. Mal by sa zvyšovať aj počet detí z toho prostredia, ktoré chodia do materskej školy.
Praktické kurzy môžu byť riešením
Letné kurzy pre takéto deti si vie predstaviť aj štátny tajomník ministerstva školstva Chudoba. „Pripadajú mi veľmi zmysluplné, domnievam sa, že tieto formy by v našej spoločnosti mali miesto,“ povedal pre agentúru SITA.
Momentálne sa podľa Chudobu hľadá riešenie, čo s takými žiakmi, ktorí neplnia kvalifikačné kritériá. „Ale nájsť akúsi formu musíme, a asi bude musieť byť táto forma netradičná,“ dodal.
„Ak si predstavíte triedu, kde vám šiestu a siedmu triedu zopakuje žiak dva razy, tak razom máte o dva tri roky staršieho zbojníka v triede, ktorý mladším spolužiakom diktuje a mnohokrát ich aj terorizuje,“ pripustil Chudoba. Preto je mnohokrát lepšie pustiť ho medzi seberovných, aby nelikvidoval disciplínu v triedach.
Overuje sa napríklad možnosť, aby deti, ktoré nedokončili základnú školu, pokračovali v nejakom praktickom kurze na škole. Umožnilo by im to zvládnuť aspoň jednoduchšie povolania. Na to by sa mohli využiť ľudia z praxe, ktorí už majú prirodzený rešpekt a prestíž, povedzme živnostníci, ktorí v tej oblasti v minulosti boli úspešní.
V škole do pol šiestej večera
„Vieme si predstaviť, že tlačiť do takýchto žiakov teoretické poznatky nedokáže mnohokrát hocikto, ale tí praktici by toto mohli zvládnuť a takto by sme tých ľudí zapájali do praxe,“ doplnil Chudoba.
S návrhmi iniciatívy súhlasí aj splnomocnenec vlády pre rómske komunity Peter Pollák (OĽaNO). „Bez toho, aby sme sa stretli, rozmýšľame veľmi podobne,“ dodal pre agentúru SITA. Podobné návrhy podľa neho prináša ich návrh rómskej reformy.
Práve deti z rizikových rodín majú mať celodenný výchovný systém a v škole budú asi do 17.00, alebo 17.30 hod. Budú sa tam pripravovať na ďalší deň do školy, zaoberať voľnočasovými aktivitami a získavať kultúrne návyky.
V rámci reformy sa plánujú aj prázdninové aktivity pre deti z rizikových rodín, ktoré na školách budú čakať rôzne aktivity.