BRATISLAVA 29. októbra (WebNoviny.sk) – Kvalita vzdelávania na Slovensku klesá, ale stále je dobrá. Zhodli sa na tom účastníci konferencie Nedostatočná kvalita a úroveň sekundárneho vzdelávania na Slovensku, ktorý bol organizovaný v rámci projektu Veda v parlamente v spolupráci so Slovenskou akadémiou vied.
Ako povedal v sobotu pre agentúru SITA predseda parlamentného výboru pre školstvo Ľubomír Petrák (Smer-SD, napriek tomuto konštatovaniu je však efektívnosť slovenského vzdelávania vzhľadom na vynakladané prostriedky excelentná.
Učitelia odmietli ponuku na rast platov o šesť percent
Podľa Petráka však existuje skupina pedagógov, ktorí robia problémy slovenskému školstvu a vytvárajú jeho zlý obraz . „Mnohí súčasní učitelia zvládnu aj 150 percent rozsahu výučby, ale sú aj takí, ktorí nezvládnu ani rozsah výučby, ktorý je daný štátnym vzdelávacím programom. Veľký dôraz by sa mal preto orientovať na kvalitu učiteľa,“ povedal.
Podľa neho zo zahraničných výskumov vyplýva že skvalitnenie 5-7 percent najslabších pedagógov môže znamenať výrazné skvalitnenie systému z pohľadu žiakov, študentov, rodičov a verejnosti. Zároveň upozornil, že v prípade učiteľov ktorí majú prax nad päť rokov, ich prax nemá zásadný vplyv na kvalitu vzdelávania. „Teda by sa mohli hľadať aj iné modely zvyšovania odmeňovania, ako je len prax. Do úvahy by sme pri odmeňovaní mali brať aj kvalitu,“ zdôraznil.
Podstatou problémov slovenského školstva je podľa Petráka povrchnosť poznávania, nie objem vedomostí ako sa traduje. „Povrchnosť totiž nevedie k pochopeniu javov. Niektoré zručnosti, ktoré vedú ku kritickému mysleniu, nie sú u nás rozvíjané,“ upozornil.