Rezort školstva zverejnil prvé výsledky nového systému monitorovania rizika segregácie na základných školách za školský rok 2022/2023.
Tento systém, zameraný na zabezpečenie rovnakých príležitostí pre všetky deti odhalil, že až 23 percent základných škôl na Slovensku, čo je 468 zo 2 067 škôl, čelí riziku segregácie.
Väčšinou ide o rómsku komunitu
Z monitoringu vyplynulo, že väčšinu z týchto škôl navštevujú žiaci z marginalizovaných rómskych komunít, čo predstavuje špecifické výzvy ako horšia dochádzka a nízka pripravenosť prvákov. Tieto faktory negatívne ovplyvňujúce celkové vzdelávacie výsledky.
Monitoring rezortu školstva tiež ukázal, že v 326 školách je zastúpenie žiakov v riziku nerovnomerné, pričom buď tvoria viac ako polovicu všetkých žiakov školy, alebo sú rozdelení nerovnomerne medzi triedy. Ďalších 142 škôl sa nachádza v obciach s vyššou koncentráciou marginalizovaných komunít.
Rezort prijal ďalšie opatrenia
Rezort školstva dodal, že monitoring vychádza z Konceptu monitorovania rizika segregácie a je podložený Metodickou príručkou desegregácie vydanou v decembri 2023. Okrem identifikácie rizikových škôl systém sleduje aj kontext, v ktorom sa školy nachádzajú.,
Budú kamery na školách časovanou bombou? Odborník na bezpečnosť sa obáva úniku informácií
„Škola je identifikovaná ako riziková, ak je na nej vysoký podiel žiakov v riziku, alebo ak sú títo žiaci nerovnomerne rozdelení medzi triedami alebo pracoviskami školy,“ uviedol monitoring.
Rezort školstva prijal ďalšie opatrenia, ako napríklad povinnú predškolskú výchovu pre 5-ročné deti, zvýšenie kapacít materských a základných škôl a národný projekt na varovanie pred predčasným ukončením školskej dochádzky. Projekt „Príležitosť pre všetkých“ sa zameriava na podporu desegregácie vzdelávania detí z marginalizovaných rómskych komunít.