- aktualizované 30. augusta, 15:29
Podmienky výučby si v novom akademickom roku určia samé vysoké školy v rámci dohodnutých mantinelov. Uviedol to na pondelkovej tlačovej konferencii štátny tajomník pre vedu, výskum a inovácie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR Ľudovít Paulis (SaS).
Viac o téme: Koronavírus
Zároveň objasnil, že opatrenia nie sú „nalinajkované“ zhora, avšak stanovili sa určité mantinely. Paulis tiež doplnil, že ministerstvo školstva vyčlenilo 15,5 milióna eur ako kompenzáciu vysokým školám na vykrytie výpadkov, ktoré si školy napočítali.
Schematické usmernenie pre školy
Hlavný hygienik SR Ján Mikas povedal, že Úrad verejného zdravotníctva SR vypracuje a vysokým školám poskytne do konca tohto týždňa schematické usmernenie, z ktorého môžu univerzity čerpať. Podotkol, že sa nedá vypracovať jedno všeobecné usmernenie, pretože každá škola má svoje špecifiká.
Viac o téme: Očkovanie proti koronavírusu na Slovensku
Člen epidemiologického konzília Vladimír Krčméry dodal, že nechcú, aby sa opakoval scenár z minulého roka a plánujú dodržať výzvu Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) udržať čo najdlhšie prezenčnú výučbu. Nie je však podľa neho všetko v rukách vysokých škôl, pretože na nich vplýva aj situácia v okrese.
Školy si pravidlá upravia
Paulis priblížil, že školský COVID semafor určuje základný rámec. „Tieto všeobecné pravidlá si môže každá škola nejakým spôsobom upraviť. Môže si ich sprísniť alebo povedať si, že nejde v oranžovej fáze do 100 osôb ale iba do 50 či určiť, ako bude narábať so svojimi kapacitami internátu,“ objasnil.
Hygienici odklepli výučbu v zimnom semestri pre fakulty v Bratislave, Univerzita Komenského neočakáva nízky záujem o internáty
Zároveň dodal, že zmyslom semaforu je, že školy vedia, do čoho idú. Podľa neho by nemala nastať situácia, že by študenti nevedeli, či majú prezenčnú výučbu. Vysvetlil, že hygienik z regionálneho úradu vie školu upozorniť, že nasledujúci týždeň bude presun do inej fázy. Škola sa tak bude vedieť s predstihom pripraviť podľa svojich nastavení na to, či bude prezenčná výučba.
Výnimka pre zdravotníkov
Ako ďalej Paulis zhrnul, pokiaľ sa nachádza škola v „zelenom“ okrese, tak vyučovanie je bez obmedzenia. V prípade, že je okres v oranžovej fáze – Ostražitosť, tak prezenčná výučba na vysokých školách je možná do počtu 100 osôb, do 400 osôb, ak spĺňajú OTP (očkovaní, testovaní, prekonaný COVID-19) alebo tisíc plne zaočkovaných osôb. Pre internáty v tejto fáze platí, že budú otvorené pre študentov, ktorí majú prezenčné vzdelávanie. Dôrazne sa však bude odporúčať OTP systém.
V triedach sa bude upravovať počet žiakov, novela tiež zmení spôsob získania nižšieho stredného vzdelania
V červenom pásme tak bude prezenčná výčba pre základ do 20 ľudí, do 40 ľudí OTP a do 120 ľudí, ak sú plne zaočkovaní. Bordová fáza pre školy znamená, že na prezenčnej výuke môžu mať do 20 osôb OTP a do 60 osôb plne očkovaných. V oboch fázach je pri internátoch dôrazne odporúčané OTP. V čiernom okrese budú prezenčne iba záverečné skúšky a internáty pre tých, ktorí majú prezenčnú výučbu. Výnimku na prezenčné vyučovanie budú mať zdravotnícke odbory, aby nechýbali zdravotníci.
Preferujú prezenčné vzdelávanie
Snahou rektorov je, aby prezenčná výučba trvala čo najdlhšie. Ako ďalej objasnil prezident Slovenskej rektorskej konferencie (SRK) Rudolf Kropil, priamy kontakt vyučujúceho so študentami má dopad na kvalitu poznatkov a na formovanie osobnosti vysokoškolákov. Potvrdil, že väčšina rektorov preferuje prezenčné vyučovanie a v prípade zhoršenia situácie sú pripravení prejsť na hybridné vzdelávanie.
Predseda Rady vysokých škôl Martin Putala sa pripojil k výzve Kropila k spoločnej zodpovednosti zamestnancov a študentov. Zdôvodnil to tým, že prezenčné vzdelávanie má nezastupiteľnú úlohu v kvalite vzdelávacieho procesu.
Gröhling oceňuje pozitívny prístup samospráv k očkovaniu, Prešovský kraj podával vakcínu aj na gastro festivale
Podotkol, že na niektorých školách neboli prázdniny, ale plynulo prešli z jedného roka do druhého, pretože dobiehajú to, čo sa pre prísne opatrenia nedalo uskutočniť. V prírodovedeckých a technických odboroch sa podľa neho nevedia zaobísť bez laboratórnych cvičení a prezenčnej výuky.
Zhoršené duševné zdravie študentov
Predseda Študentskej rady vysokých škôl (ŠRVŠ) Filip Šuran poukázal na výsledky ich prieskumov, z ktorých vyplýva, že duševné zdravie študentov sa zhoršuje. Vplyv na to má podľa neho aj dlhé obdobie strávené doma.
„Chcel by som vyzvať vysoké školy, aby sa naozaj snažili o prezenčnú výučbu, a nehodili flintu do žita a pôjdu dištančne, pretože to je jednoduchšie,“ povedal s tým, že by mali umožniť prezenčné vzdelávanie tam, kde je to možné.