Železničná stanica je spravidla bránou do mesta. Prvým miestom, kam cestujúci vstúpi po zážitku z jazdy vlakom. Tá bratislavská sa už roky radí do kategórie „pred komplexnou rekonštrukciou“.
Presný termín modernizácie zatiaľ nie je známy, každopádne plány pre novú bratislavskú železničnú stanicu už sú a zohľadňujú ambíciu vytvoriť prostredie s väčšou zelenou plochou a dôrazom na udržateľnosť. Hlavným cieľom jej modernizácie je minimalizovať prestupové a dochádzkové vzdialenosti pre cestujúcich. Tento dlhodobý projekt zahŕňa nielen obnovu samotnej staničnej budovy, ale aj jej celého okolia.
Aktuálny stav stanice sa pripisuje nedostatku finančných prostriedkov zo strany štátu, čo sťažuje realizáciu komplexnej rekonštrukcie. Riešením je plánovaná spolupráca medzi ŽSR, mestom Bratislava, Ministerstvom dopravy a potenciálnymi súkromnými investormi.
V stavebníctve na Slovensku trošku bojujeme sami so sebou (rozhovor)
Nárast záujmu o cestovane vlakom
Vlaková doprava získava v posledných rokoch stále viac priazne medzi cestujúcimi v Európe. Okrem komfortu, ktorý ponúka, prináša táto skutočnosť pozitíva aj pre životné prostredie.
Rovnaký trend zaznamenáva aj Metropolitný inštitút Bratislavy, ktorý zdôraznil, že do roku 2040 sa očakáva nárast počtu cestujúcich prechádzajúcich bratislavskou stanicou približne zo 70 000 v súčasnosti na 160 000 v roku 2040.
Netreba ísť ani ďaleko a nájdeme veľmi uspokojivé železničné stanice v očiach cestujúcich. Pri ich posudzovaní sa zohľadňoval počet nástupíšť, výťahy či eskalátory, prístupnosť pre osoby s obmedzenou pohyblivosťou, luxusné zóny, dostupnosť verejnej dopravy, stravovacie a obchodné možnosti a dostupnosť wi-fi. Tieto kritériá spĺňa napríklad viedenská Hauptbahnhof, londýnsky St. Pancras, amsterdamský Centraal, ale aj železničná stanica vo Frankfurte či Mníchove.
Premeny železničných staníc
Moderná železničná stanica sa rýchlo mení vďaka inovatívnym technológiám a novým prístupom k preprave. Cestovanie je čoraz rýchlejšie, efektívnejšie a pohodlnejšie. V moderných staniciach sú už samozrejmosťou digitálne informačné tabule a orientačné systémy pomáhajúce cestujúcim nájsť cestu a sledovať cestovné poriadky v reálnom čase.
Vysokorýchlostné železničné systémy sú ďalšou významnou inováciou, ktorá umožňuje vlakom dosahovať rýchlosť vyše 300 km/h. To značne skracuje cestovný čas medzi mestami a zároveň znižuje emisie. Moderné stanice majú solárne panely na strechách, zbierajú dažďovú vodu a prechádzajú nimi elektrické vlaky, to sme ale už zašli ďalej.
Súčasťou viacerých moderných konceptov sú nové formy mobility ako zdieľanie bicyklov a áut. Tieto služby uľahčujú spojenie s inými druhmi dopravy a podporujú integrovaný prístup k pohybu.
Nemusia byť ultra moderné, hlavne nech sú funkčné
Keď sa nad tým zamyslíme, železničné stanice nemusia byť obzvlášť krásne alebo zaujímavé miesta. Mali by byť najmä funkčné, dobre vybavené a čisté. No mnohé železničné stanice vyzerajú aj po tej architektonickej a dizajnovej stránke naozaj dobre a sú dôkazom, že praktická infraštruktúra môže byť aj vizuálne ohromujúca.
Možno najznámejšia železničná stanica na celom svete
Aj keď ste nikdy neboli v newyorskom Grand Central, pravdepodobne ju rozpoznáte z filmov. Známa je tiež stropom v hlavnej hale, ktorý zdobí freska hviezdneho pásma, zatiaľ čo vnútri aj vonku nájdete množstvo sôch a malieb.
Zaujímavý je aj lisabonský pavilón z kovu a skla inšpirovaný gotikou. Gare do Oriente v otvorili práve počas svetového veľtrhu Expo 98, a prešli ním v tom čase milióny návštevníkov. Dielo je navrhnuté tak, aby maximalizovalo prirodzené denné svetlo a v noci zas pripomína osvetlený les, ktorého betónové „korene“ tvoria podzemné nákupné centrum.
Spomenieme aj, hlasovaním ľudí, najkrajšiu železničnú stanicu vo Francúzsku. Nachádza sa v meste Metz, je dlhá tristo metrov, má štyridsať metrov vysokú hodinovú vežu a na prvý pohľad pripomína skôr prerobený kostol. Postaviť ju nechal cisár Wilhelm II., a to v roku 1908.
Nemôžeme opomenúť ani dizajnovú stanicu v rakúskom Innsbrucku, ktorej autorkou je svetoznáma architektka Zaha Hadid. Dizajn je tu inšpirovaný ľadovými útvarmi, je dynamický, mäkký a pripodobňuje sa k pohybu v jej vnútri.
A ak hľadáte stanicu, ktorá symbolizuje éru veľkých železníc, Antwerpen-Centraal v Belgicku je nepochybne top voľbou. Impozantná konštrukcia zo železa, skla, mramoru a žuly nesie v sebe bohatú históriu kontinentálnej železničnej dopravy.
Železničné stanice sú viac než len body odchodov a príchodov. Sú miestami, kde sa prelína história so súčasnosťou, architektúra s technológiami. Verme, že čoskoro aj Slovensko bude mať takéto reprezentatívne železničné lákadlo.