Takmer dvojmiliónová prestavba si vyžiada aj obmedzenia pre motoristov a chodcov.
Odovzdaním staveniska zhotoviteľovi začalo mesto Prešov s revitalizáciou prestupného uzla na Masarykovej ulici. Takmer dvojmiliónová investícia v sebe zahŕňa úpravu celého priestoru medzi železničnou a autobusovou stanicou. Počas stavebných prác si vyžiada aj dopravné obmedzenia.
Ako agentúru SITA informoval tlačový referent Mestského úradu v Prešove Milan Grejták, stavba prinesenie viac bezpečnosti, ale tiež výrazne zvýši estetickú hodnotu priestoru medzi autobusovou a železničnou stanicou. V rámci revitalizácie sa okrem pešieho podzemného podchodu opravia aj konštrukčné vrstvy komunikácie nad ním a zrealizujú sa opatrenia na zvýšenie bezpečnosti chodcov a cyklistov.
Zrekonštruujú sa teda bezbariérové rampy, schody, pribudnú eskalátory, výťah, vodiace línie pre zrakovo postihnutých i kamerový systém. „Ďalšou dôležitou stránkou projektu je rekonštrukcia zastávok, ktoré sa predĺžia zo súčasných 70 na 94 metrov a tiež zastávkového priestoru vrátane prvkov drobnej infraštruktúry,“ uviedol Grejták.
Pribudne nový informačný systém
Prestupný uzol dostane aj inteligentný informačný systém, vrátane počítačového a programového vybavenia. Vďaka prepojeniu informačných systémov Dopravného podniku mesta Prešov, autobusovej a železničnej stanice, sa tak cestujúci už na zastávke mestskej hromadnej dopravy (MHD) dozvedia, kedy aktuálne odchádza ich dopravný spoj. Rekonštrukcia myslela aj na cyklistov, pre ktorých bude na dopravnej komunikácii vytvorený samostatný dopravný pás.
„Desaťročia sa do prestupného priestoru medzi železničnou a autobusovou stanicou neinvestovalo a ľudia právom poukazovali na špinu, neporiadok a na jeho schátranosť. Teraz to začíname meniť a Prešovčania i návštevníci nášho mesta sa konečne dočkajú novej, modernej vstupnej brány do Prešova,“ uviedla v súvislosti so začiatkom stavby primátorka Andrea Turčanová.
Stavbu mesto financuje prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja. Celkové náklady sú vyše 1,92 milióna eura. Stavbu zrealizuje víťaz verejnej súťaže – skupina Metrostav – GMT.
Podchod uzavrú
Stavebné práce si vyžiadajú aj dopravné obmedzenia, ktoré sa týkajú tak chodcov, ako aj motoristov. Pre chodcov uzavrú podchod a zo železničnej stanice sa tak dostanú iba po bezbariérovej rampe. Pri ceste na autobusovú stanicu tak budú musieť použiť priechod pre chodcov pri neďalekej čerpacej stanici. Rovnaká trasa platí pre chodcov presúvajúcich sa z autobusovej na železničnú stanicu.
Od začiatku júla bude pre chodcov vytvorený ďalší, dočasný priechod pre chodcov bližšie k obom staniciam. „Súčasne budú od rovnakého dátumu presunuté zastávky MHD v smere k centru mesta,“ dodal Grejták. V oblasti staveniska a preložených zastávok MHD budú zároveň súčasné štyri jazdné pruhy pre motorovú dopravu dočasne zúžené na dva. Krajné jazdné pruhy budú počas rekonštrukcie zastávok a cesty slúžiť iba pre autobusy.