- aktualizované 11. január, 10:15
Na Slovensku sa v minulom roku podľa predbežných výsledkov vyrobilo 1 080 000 vozidiel. V porovnaní s rokom 2022 to predstavuje nárast o takmer 100-tisíc kusov.
Pozitívna prognóza
Na výročnej tlačovej konferencii o tom informovali zástupcovia Zväzu automobilového priemyslu SR. Prognóza na nasledujúci rok je pritom pozitívna, zväz očakáva ďalší rast produkcie.
Priemyselná produkcia klesla, kľúčová výroba automobilov vykázala zatiaľ najvyšší prepad od vlaňajška
Slovensko naďalej ostáva svetovým lídrom vo výrobe vozidiel per capita, na 1000 obyvateľov sa u nás vyrobí 198 vozidiel. Slovensko patrí aj medzi TOP krajiny v produktivite na zamestnanca, počet vozidiel vyrobených na jedného zamestnanca dosiahol hodnotu 12,6, lepšie je na tom iba Španielsko.
Štát s najhorším CO2
Aj všetky ostatné ekonomické ukazovatele zostávajú na vysokých hodnotách. Automobilový priemysel sa podieľa na celkových tržbách v priemysle 46,5 %, na exporte je to 41,4 %. Tento sektor priamo zamestnáva viac ako 170-tisíc ľudí, agregovaná zamestnanosť dosahuje 255-tisíc.
Za alarmujúcu pritom predstavitelia automobilového priemyslu označili podporu elektrických vozidiel. Ako zdôraznil prezident zväzu Alexander Matušek, sme štátom s najhorším CO2 z novo registrovaných vozidiel a neplníme si ani záväzky pri znižovaní tohto ukazovateľa.
Daňové úľavy pri kúpe elektromobilu
Nakoľko podľa zväzu nedotujeme kúpu elektrických vozidiel, sme medzi krajinami s najnižším podielom elektomobilov. Pri registrácii nových vozidiel patríme zároveň medzi krajiny, ktoré neponúkajú daňové úľavy vlastníkom elektrických vozidiel.
Žilinská Kia získa na rozvoj elektromobility od štátu investičný stimul vo výške takmer 30 miliónov eur
Slovensko je na poslednom mieste v rámci Európskej únie pri registráciách elektromobilov. Zatiaľ čo európsky priemer dosahuje 14,2 %, Slovensko iba 2,6 %.
„Slovensko patrí k premiantom výroby. Žiaľ pri podpore a registráciách elektromobilov sme na tom úplne najhoršie z Európy,“ zhodnotil Matušek. Za pozitívne kroky minulého roka označil zväz národné víza, ktoré umožnili získať dodatočných pracovníkov pre automobilový priemysel z tretích krajín, či preplácanie polovice nákladov na budovanie verejných nabíjacích bodov pre elektromobily.
Štandard vo vyspelých krajinách
„Podarilo sa nám upraviť registračné poplatky, vďaka čomu sme sa priblížili k štandardu vyspelých krajín. Rovnako sme boli úspešní pri upriamení pozornosti kompetentných na priemyselné odpady, ktoré sú vážnou témou,“ doplnil Matušek.
Európska komisia črtá dohodu o zabránení zavedenia 10 % ciel vývoz európskych elektromobilov do Spojeného kráľovstva
Naopak, nepodarilo sa presadiť zníženie daňovo-odvodového zaťaženia zamestnancov a zamestnávateľov či prijatie novely zákona o celoživotnom vzdelávaní. Medzi výzvy do nasledujúceho obdobia preto patrí podpora konkurencieschopnosti automobilového priemyslu, podpora zamestnávania ľudí z tretích krajín, ale aj radikálne ozdravenie školstva, tvorba legislatívy pre celoživotné vzdelávanie či spustenie podpory elektromobility.