Rozvoj elektromobility je na Slovensku slabý, podľa NKÚ dopláca na neefektívne čerpanie eurofondov

Podľa NKÚ brzdia rozvoj elektromobility aj vyššie vstupné náklady a slabá podpora spotrebiteľov.
Nabíjacia stanica pre elektromobil
Foto: ilustračné, SITA/Ivan Kopčáni

Rozvoj elektromobility na Slovensku naráža na slabú koordináciu, neplnenie záväzkov voči Európskej únii a neefektívne čerpanie eurofondov. Vyplýva to z predbežnej štúdie Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR, ktorú predseda úradu Ľubomír Andrassy zaslal prezidentovi Petrovi Pellegrinimu, predsedovi parlamentu Richardovi Rašimu a premiérovi Robertovi Ficovi.

Slovensku podľa kontrolórov v tejto oblasti chýba líder aj stratégia, ako naplniť klimatické záväzky uhlíkovej neutrality do roku 2050. Ako informovala hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková, rozvoj elektromobility brzdia vyššie vstupné náklady a slabá podpora spotrebiteľov. Ide pritom o odvetvie s významným environmentálnym aj ekonomickým prínosom.

Výkonnostný audit

Elektromobilita bude bezpochyby zohrávať kľúčovú úlohu v transformácii dopravy aj energetiky. Slovensko by sa malo zamerať na lepšiu koordináciu, podporu inovácií a efektívne využívanie zdrojov,“ uviedol Andrassy.

Zároveň avizoval, že NKÚ pripravuje po predbežnej štúdii aj výkonnostný audit zameraný na podporu elektromobility, ktorý vykoná v roku 2026. Podľa Andrássyho by už v tom čase mali byť zrealizované zásadné opatrenia pre rozvoj tohto druhu dopravy a bude možné hodnotiť ich prínos komplexne.

Nárast registrovaných elektromobilov

V roku 2024 sa vo svete predalo približne 17 miliónov batériových elektromobilov (BEV), čo predstavuje 25-percentný medziročný nárast. Väčšina predaja bola sústredená v Číne, Európe a USA. Na Slovensku bolo ku koncu roka 2024 registrovaných zhruba 15 500 batériových elektromobilov, čo predstavuje viac ako 50-percentný nárast.

Tento dynamický rast však treba vnímať v kontexte nízkej východiskovej základne. Elektromobily stále tvoria len zlomok celkového vozového parku na Slovensku,“ upozornil predseda kontrolórov s tým, že až polovica registrácií pripadá na Bratislavský kraj a tri štvrtiny na právnické osoby.

Nesplnené záväzky

Podľa Eurostatu predstavovali elektrické vozidlá v roku 2023 iba 0,3 percenta všetkých áut na Slovensku. Prognózy ministerstva hospodárstva pritom počítali so sedempercentným podielom a celkovým počtom 22 000 BEV. Reálny vývoj tak zaostáva za očakávaniami. V krajinách lídrov rebríčka podielu elektromobilov na celkovom počte nových registrácií dosiahlo v roku 2023 Nórsko 93 percent všetkých registrácií, vo Švédsku je to 60 percent a v Rakúsku zhruba štvrtina.

NKÚ upozorňuje aj na riziko nesplnenia viacerých záväzkov voči Európskej únii. Mešká sa s vypracovaním rámca pre alternatívne palivá, chýbajú údaje pre Európsku komisiu o počte elektromobilov a nabíjacích staníc a stále nie je určený zodpovedný orgán pre poskytovanie údajov. Ohrozený je aj cieľ vybudovať nabíjaciu infraštruktúru TEN-T siete do konca roka 2025 a hrozí nevyužitie eurofondov na výstavbu nabíjacej infraštruktúry do júna 2026.

Nový akčný plán

Na Slovensku bolo ku koncu roka 2024 evidovaných 2 424 verejných nabíjacích bodov, z toho 38 percent tvorili rýchlonabíjačky. Priemerne pripadá šesť elektromobilov na jeden bod. Podľa NKÚ však doterajšia národná stratégia z roku 2015 nereflektuje technologický vývoj a legislatívu. Úrad preto vyzýva na vypracovanie nového akčného plánu s jasne merateľnými cieľmi.

Je nevyhnutné vypracovať nový akčný plán alebo upraviť stratégiu rozvoja elektromobility, ktorá zohľadní aktuálny stav a stanoví jasné ciele vrátane počtu batériových elektrických vozidiel. Treba pripomenúť, že efektívne riadenie si vyžaduje nastavenie merateľných ukazovateľov,“ dodal predseda NKÚ SR.

Štúdiu privítala aj SEVA

Zverejnenie predbežnej štúdie NKÚ o stave elektromobility na Slovensku privítala Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), ktorá sa stotožnila z jej hlavnými odkazmi, pričom dôrazne apeluje na zodpovedné inštitúcie a úrady, aby prešli od slov k činom, kým nie je neskoro. Riaditeľ SEVA Patrik Križanský zdôrazňuje, že správa neprináša žiadne veľké prekvapenia.

„Všetky nedostatky, ktoré NKÚ veľmi presne a korektne pomenoval, od absencie jasného lídra v elektromobilite cez nedostatočnú koordináciu štátu a meškanie voči európskym záväzkom po reálne riziko, že Slovensko príde o desiatky miliónov eur z eurofondov, sú témy, na ktoré systematicky poukazujeme. Hoci naša kritika je niekedy tvrdá, snažíme sa, aby bola vždy konštruktívna. Preto opakovane prichádzame s celkom konkrétnymi riešeniami, ktoré môžu Slovensku pomôcť dobehnúť zameškané a využiť potenciál elektromobility naplno,“ tvrdí Križanský, podľa ktorého SEVA supluje štát aj v príprave databáz verejných nabíjacích bodov, ktoré sa uvádzajú aj v oficiálnych štátnych štatistikách.

Slovensko musí prestať strácať čas

Okrem zberu dát pripravuje SEVA odborné vstupy pre štátne politiky a podporuje rozvoj ekosystému elektromobility. „My reálne posúvame tému elektromobility dopredu aj tam, kde štát neukazuje jasné ambície rozvíjať túto dôležitú tému. SEVA bude aj naďalej pracovať na tom, aby Slovensko využilo svoj potenciál a prestalo strácať čas, peniaze a príležitosti,“ dodal riaditeľ SEVA.

Asociácia opakovane navrhovala ako riešenie vláde SR a Ministerstvu hospodárstva SR priamu dotačnú schému na podporu nákupu EV a elektrických nákladných vozidiel, realokáciu prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti, využitie Modernizačného fondu, vyčlenenie prostriedkov z pripravovaného sociálno-klimatického fondu EÚ, takisto jasné, dlhodobé a predvídateľné daňové a odvodové zvýhodnenia elektromobilov vo firmách a zavedenie sociálneho lízingu podľa francúzskeho modelu.

Viac k osobe: Daniela Bolech DobákováĽubomír AndrassyPatrik KrižanskýPeter PellegriniRichard RašiRobert Fico
Firmy a inštitúcie: EK Európska komisiaEurópska úniaEurostatNajvyšší kontrolný úrad SRSEVA Slovenská asociácia pre elektromobilitu

Ďalšie k téme