Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi v Európskej únii (EÚ) od roku 2035 sa nepozdáva talianskej premiérke Giorgii Meloni. Tento krok podľa nej predstavuje riziko pre talianske hospodárstvo.
Vláda pre krok nemá pochopenie
„Termín rozlúčky so spaľovacími motormi do roku 2035 nepovažujem za rozumný, ale za hlboko škodlivý pre náš výrobný systém, na vnútroštátnej úrovni existuje zhoda medzi jednotlivými stranami a ja ju chcem využiť na dôrazné riešenie tejto otázky,“ cituje političku web V:Motori.
Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi do roku 2035 predstavuje pre Slovensko príležitosť, ale aj varovný prst
Pre krok nemá veľké pochopenie súčasná ani bývalá vláda. Minister infraštruktúry a dopravy Matteo Salvini počas posledného zasadnutia Rady EÚ vyhlásil, že koniec dieselových a benzínových motorov je výsledkom „pseudoekologického fundamentalizmu“ a postaviť tieto druhy motorizácie od roku 2035 mimo zákona a zároveň požadovať prechod na normu Euro 7 od roku 2025 „nemá hospodársky, environmentálny ani sociálny zmysel“.
Robotníci „skončia na ulici“
Okrem toho podľa neho hrozí, že desaťtisíce robotníkov „môžu skončiť na ulici“ a európsky trh zahltia elektromobily z Číny, ktorá je v oblasti elektrifikácie nepochybne ďalej.
Európska únia v nových vozidlách zakáže spaľovacie motory. Čo na to automobilky?
Okrem Salviniho a Meloniovej vyjadrili nesúhlas pri viacerých príležitostiach aj Giancarlo Giorgetti a Roberto Cingolani z predchádzajúcej vlády Maria Draghiho. Cingolani, ktorý je bývalý minister pre ekologický prechod, skonštatoval, že nemá zmysel vsádzať všetko na elektrinu. Za nerozumný krok považuje zákaz áut so spaľovacím motorom aj predseda talianskeho automobilového klubu ACI Angelo Sticchi Damiani.
Pochybnosti sa objavujú aj v Bruseli
Pochybnosti o zákaze sa podľa V:Motori objavujú aj v Bruseli. Eurokomisár pre vnútorný trh Thierry Breton v rozhovoroch naznačil, že jeho silné pochybnosti pramenia z možných negatívnych dôsledkov pre pracovníkov v tomto sektore. Preto navrhol vytvorenie komunitného fondu a revíziu rámca už v roku 2026, aby bolo možné kontrolovať kroky a vývoj energetickej transformácie.