Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi do roku 2035 predstavuje pre Slovensko príležitosť, ale aj varovný prst

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Emisie, autá
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Zákaz predaja tradičných vozidiel so spaľovacími motormi v Európskej únii (EÚ) do roku 2035 predstavuje pre Slovensko príležitosť ale aj varovný prst.

Prechod na elektrickú mobilitu

Ako ďalej pre agentúru SITA uviedol generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Viktor Marušák, v celej únii je potrebné podporovať prechod na elektrickú mobilitu, a to nielen budovaním infraštruktúry a podporou predaja, ale aj priamou pomocou priemyslu, najmä menších spoločností, ktoré nevedia ako sa transformovať, alebo na túto transformáciu nemajú dostatočný kapitál.

Máme pred sebou obdobie, kedy sa bude písať mapa výrobných lokalít pre vozidlá budúcej elektrickej mobility. Rozhodnutia o umiestnení závodov na výrobu batérií a komponentov pre tieto vozidlá sa v centrálach automotive spoločností rodia práve teraz. Pri rozhodovaní o umiestnení investícií sa nadnárodné spoločnosti pozerajú na skóre krajín v jednotlivých oblastiach a na základe toho si vyberajú,“ objasnil.

Bojujeme s prekážkami

Na Slovensku podľa Marušáka bojujeme s viacerými prekážkami. Spomenul extrémne prieťahy pri vydávaní povolení EIA, ktoré sú potrebné pre schvaľovanie nových investícií, ďalej nedostatočné kapacity na ekologickú likvidáciu priemyselných odpadov, obmedzenú podporu zamestnancom v prípade skrátenej práce, či mimoriadne dlhý čakací čas na vydávanie pracovných povolení pre cudzincov.

Dali by sa vymenovať ešte mnohé ďalšie, ktoré sú často krát skôr administratívnou komplikáciou ako záťažou pre štátny rozpočet. Ak chceme naplno využiť potenciál, ktorý nám prichádzajúca zmena prináša, je potrebné konať bezodkladne,“ skonštatoval.

Pripravujú sa na zmeny

Samotné automobilky ako aj ich dodávatelia o prichádzajúcich zmenách vedia a pripravujú sa na ne. Mnohí z nich sami iniciujú skorší prechod vlastnej produkcie smerom k bezemisnej doprave, problém však môže vzniknúť pri menších dodávateľoch. Tí nemusia mať dostatok informácií, prípadne im môžu chýbať financie napríklad na výmenu vybavenia.

Práve tu by bola vítaná podpora zo strany štátu. Podľa Marušáka pritom musíme počítať s tým, že niektoré spoločnosti prechod na masovú elektromobilitu nezvládnu a zaniknú.

Hlavný znečisťovateľ

Európsky parlament a členské krajiny EÚ sa koncom októbra dohodli na zákaze predaja nových benzínových a naftových áut a dodávok od roku 2035. Ide o prvú dohodu bloku „Fit for 55“, ktorý vytvorila Európska komisia na dosiahnutie klimatických cieľov únie týkajúcich sa zníženia emisií o 55 % v priebehu tohto desaťročia.

Podľa EÚ sú osobné autá hlavný znečisťovateľ, ktorý vytvára až 61 % celkových emisií oxidu uhličitého z cestnej dopravy.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Viktor Marušák
Firmy a inštitúcie EK Európska komisiaEP Európsky parlamentEU Európska úniaZväzu automobilového priemyslu SR