Z krátkodobého hľadiska nová automobilka slovenskej ekonomike ešte veľmi nepomôže. Príspevky k rastu HDP, podľa ministerstva financií kumulatívne 1,2 %, a zamestnanosti, spolu do 12-tisíc miest, resp. 0,4 %, sa však reálne podľa analytikov VÚB banky dostavia až spolu s výstavbou fabriky a po spustení výroby.
Nezamestnanosť môže ešte klesnúť
To sa očakáva najmä v rokoch 2025 až 2028. „Pri relatívne nízkej miere nezamestnanosti, ktorá do roku 2026 môže poklesnúť aj na nové historické minimá, môžeme tiež očakávať, že citeľná časť benefitov z nových pracovných miest poputuje pracovníkom zo zahraničia,“ myslia si analytici.
Automobilový sektor postupne ožíva, YURA zdvojnásobila tržby a atakuje polmiliardovú hranicu
Slovensko v júli získalo záväzok piateho automobilového závodu na svojom malom území. Potvrdili sa tak špekulácie o príchode švédskeho Volva, tentokrát po prvý raz na východ krajiny do priemyselného parku Valaliky pri Košiciach.
Švédska značka by tam mala preinvestovať viac ako miliardu eur a priamo vytvoriť 3 300 pracovných miest.
Slovensko si posilní prvú priečku
„Krajina si tak posilní prvú priečku vo výrobe automobilov v prepočte na jedného obyvateľa, tentokrát závodom na čisto elektrické vozidlá. Zároveň sa posilní aj miestny klaster dodávateľov komponentov do finálnej výroby,“ uviedli analytici VÚB banky.
Automobilke Stellantis stúpli v prvom polroku tržby, predaj batériových elektrických vozidiel sa zvýšil o polovicu
Dobrou správou podľa nich je výroba čisto elektrických vozidiel, keďže od roku 2035 sa spaľovacie pohony v EÚ už predávať nebudú.
Počet vyrobených automobilov na Slovensku sa od roku 2019 pohybuje okolo jedného milióna. Miestna produkčná kapacita sa tak novým závodom zvýši približne o štvrtinu.