Celkový objem objednávok v priemysle dosiahol v júni 5,54 mld. eur. To podľa údajov Štatistického úradu predstavuje medziročný pokles o 0,9 %. „Negatívny trend tak pokračuje už tretí mesiac po sebe, no jeho tempo sa výrazne zmiernilo v porovnaní s májom, kedy objednávky padli až o 4,3 %,“ komentoval analytik 365.bankTomáš Boháček.
Pri sezónne očistených údajoch sa podľa neho ukázalo, že oproti máju sa nové objednávky znížili o 0,6 %, čo signalizuje pretrvávajúcu opatrnosť investorov aj odberateľov.
Automobilový priemysel pod tlakom
Najväčší vplyv na celkový výsledok mal podľa analytika tradične automobilový priemysel. Objednávky vo výrobe motorových vozidiel, návesov a prívesov klesli o 2,7 %. Práve tento segment tvorí viac ako polovicu hodnoty všetkých objednávok v priemysle. Hoci pokles nie je dramatický, podľa Boháčka ukazuje, že aj automobilky čelia zvýšenej volatilite na globálnych trhoch. Od spomalenia dopytu v Európe až po neistotu v dodávateľských reťazcoch.

Júl priniesol rekordné čísla pre automobilky, Slováci zaregistrovali vyše 8 400 nových áut
Značný prepad, až 15 %, zaznamenala výroba elektrických zariadení, čo je podľa analytika dôsledok kombinácie slabšieho exportného odbytu a klesajúcej investičnej aktivity v energetike. Negatívne prispela aj výroba kovových konštrukcií s poklesom o 1,8 %, čo korešponduje s celkovým útlmom v stavebníctve a investičnej výstavbe.
Technologické odvetvia rastú
Pozitívnym prekvapením údajov sú podľa Boháčka nárasty v technologicky orientovaných odvetviach. Výroba strojov a zariadení vzrástla medziročne o 14,8 %, počítačové, elektronické a optické výrobky o 13,4 % a výroba ostatných dopravných prostriedkov až o 25,2 %. Tento posun podľa neho naznačuje, že slovenský priemysel má potenciál diverzifikovať sa smerom k segmentom s vyššou pridanou hodnotou, ktoré sú menej závislé od tradičného automobilového cyklu.

Priemyselná produkcia na Slovensku naďalej klesá, najvýraznejšie oslabenie nastalo v energetike
Z makroekonomického hľadiska možno júnové čísla podľa analytika vnímať ako signál stabilizácie po výraznejších poklesoch v predchádzajúcich mesiacoch. Pokiaľ by sa negatívny trend spomalil aj v druhej polovici roka, slovenský priemysel by mohol podľa neho nájsť pevnejšiu pôdu pod nohami.
„Kľúčové bude, či sa automobilový sektor dokáže udržať aspoň v miernom poklese a či technologické odvetvia udržia súčasný rast. To bude závisieť aj od smerovania globálnej obchodnej politiky, kde sú stále prítomné neistoty vyplývajúce z negociačných procesov,“ uzavrel Boháček.