Európska komisia uvalila dočasné vyrovnávacie clá na dovoz batériových elektrických vozidiel (BEV) z Číny. Ako referuje oficiálny web výkonného orgánu Európskej únie, na základe prešetrovania Komisia dospela k záveru, že hodnotový reťazec BEV v Číne využíva nespravodlivé subvencovanie, ktoré spôsobuje výrobcom BEV v Únii hrozbu hospodárskej ujmy.
Čínske odvetné clá by slovenskému automobilovému priemyslu uškodili, konkurenčný tlak však môže zapôsobiť aj pozitívne
Prešetrovaním sa preskúmali aj pravdepodobné dôsledky a vplyv týchto opatrení na dovozcov, používateľov a spotrebiteľov BEV v EÚ. Konzultácie s čínskou vládou sa v posledných týždňoch zintenzívnili po výmene názorov medzi výkonným podpredsedom Valdisom Dombrovskisom a čínskym ministrom obchodu Wangom Wentaom.
Jednotlivé clá sa líšia
Kontakty pokračujú na technickej úrovni s cieľom dosiahnuť riešenie kompatibilné so Svetovou obchodnou organizáciou (WTO), ktoré primerane rieši obavy vznesené Európskou úniou.
Jednotlivé clá, ktoré sa uplatňujú na troch čínskych výrobcov zaradených do vzorky, sú: BYD: (17,4 %), Geely (19,9 %) a SAIC (37,6 %). Ostatní výrobcovia BEV v Číne, ktorí spolupracovali pri prešetrovaní, ale neboli zaradení do vzorky, podliehajú váženému priemernému clu 20,8 %. Clo pre ostatné nespolupracujúce spoločnosti je 37,6 %.
Dočasné clá sa upravili mierne smerom nadol
V porovnaní so sadzbami vopred zverejnenými 12. júna 2024 sa dočasné clá upravili mierne smerom nadol na základe pripomienok k presnosti výpočtov, ktoré predložili zainteresované strany. Všetky podrobné zistenia prešetrovania sú zohľadnené vo vykonávacom nariadení, ktoré je uverejnené v úradnom vestníku.
Automobilový priemysel v Európe sa musí reštartovať, aby dokázal konkurovať Tesle a Číne
Tieto dočasné clá sa budú uplatňovať od 5. júla 2024 maximálne štyri mesiace. V tomto časovom rámci sa musí prijať konečné rozhodnutie o konečných clách prostredníctvom hlasovania členských štátov EÚ. Po prijatí tohto rozhodnutia by sa clá stali konečnými na obdobie piatich rokov.