V Európskej únii (EÚ) sa v minulom roku predalo 9 255 930 nových osobných vozidiel. V porovnaní s rokom 2021 ide o pokles o 4,6 %. Ako ďalej vyplýva z údajov zverejnených Európskou asociáciou výrobcov automobilov (ACEA), pod výsledok sa podpísal najmä nedostatok komponentov v prvej polovici roka.
Najnižšia úroveň v regióne
„Hoci sa trh od augusta do decembra 2022 zlepšil, kumulatívne objemy dosahujú 9,3 milióna jednotiek, čo je najnižšia úroveň v regióne od roku 1993,“ konštatuje ACEA.
Naším cieľom je rýchlo zaviesť tri zmeny, vraví šéf košického Volva (rozhovor)
Spomedzi štyroch najväčších trhov únie dokázalo v uplynulom roku vykázať rast iba Nemecko, a to na úrovni 1,1 %. Prispel k tomu najmä silný decembrový výsledok. Ostatné tri trhy si podľa asociácie viedli horšie ako v roku 2021.
Najprudší pokles
Najprudší pokles zaznamenalo Taliansko, takmer na úrovni 10 %, za ním nasledovali Francúzsko a Španielsko. Slovenské výsledky odprezentoval na utorkovej tlačovej besede Zväz automobilového priemyslu SR. Registrácie dosiahli 78 841 kusov a medziročne vzrástli o 4,15 %.
Extrémne silný koniec roku
V samotnom decembri 2022 sa registrácie nových áut v únii zvýšili o 12,8 % na 896 967, čo predstavuje piaty mesiac rastu v roku po sebe. Napriek tomuto pozitívnemu výsledku zaznamenali rast iba dva zo štyroch hlavných trhov v regióne.
Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi do roku 2035 predstavuje pre Slovensko príležitosť, ale aj varovný prst
Nemecký a taliansky automobilový trh mali extrémne silný koniec vlaňajšieho roku, keď zaznamenali dvojciferný nárast o 38 % a 21 %. Na druhej strane Španielsko utrpelo pokles o 14,1 %, zatiaľ čo Francúzsko zostalo stabilné.