Napríklad v Sberbank Slovensko najviac stúpa omeškaná suma u neplatičov v máji, ale aj v závere roka.
Niektoré banky evidujú v platobnej morálke malých podnikateľov výkyvy v rámci jednotlivých ročných období. „Meškajúce platby za faktúry a k tomu výdavky na dane spôsobujú, že drobní podnikatelia pred letom častejšie ako po iné mesiace nestíhajú platiť splátky svojich úverov. Najviac stúpa omeškaná suma u neplatičov v máji,“ uviedla hovorkyňa Sberbank Slovensko Ľubomíra Chmelová. Mierny nárast omeškanej sumy u malých podnikateľov eviduje Tatra banka počas dovolenkovej sezóny, ale aj koncom roka. Slovenská sporiteľňa zase na jar.
Ako ďalej uviedla Sberbank Slovensko, najvyššiu čiastku v priemere 6 532 eur dlhujú neplatiči mikropodnikatelia v máji. V tomto mesiaci stúpa aj počet neplatičov, je ich o 6 % viac ako v bežný mesiac. Podľa vedúcej oddelenia Collection Sberbank Slovensko Adriany Bertókovej výpadky v splácaní úverov kopírujú sezónnosť niektorých odvetví. „Napríklad autodopravcovia, stavebníci a nadväzujúce odvetvia pociťujú najväčšie zákazkové sucho od januára do marca, respektíve apríla. Obchod a služby v ubytovaní a stravovaní zase zvyčajne od marca do mája,“ povedala Bertóková.
Omeškaná suma u malých podnikateľov nemá podľa vyjadrení hovorkyne Tatra banky Zuzany Povodovej počas roka žiadne významnejšie výkyvy. „Jemný nárast však vidíme počas dovolenkovej sezóny v auguste a v septembri, ako aj pred vianočnými sviatkami,“ povedala Povodová. ČSOB výraznejšie rozdiely v platobnej morálke v jednotlivých ročných obdobiach nezaznamenáva. „Vzhľadom na veľkosť portfólia teda výrazne neovplyvnia nárast delikvencie ani podnikatelia, ktorých predmetom podnikania je stavebníctvo či maloobchod, keďže práve v týchto odvetviach a hlavne v stavebníctve býva problém práve v zimnom ročnom období, kedy sa stretávajú s menším počtom zákaziek,“ skonštatovala hovorkyňa ČSOB Zuzana Eliášová.
Vedúci oddelenia Micros Sberbank Slovensko Mário Strešnák dopĺňa, že chronickým problémom malých podnikateľov je dlhá splatnosť faktúr, ktorá je často 60 až 90 dní. Odberatelia zároveň bežne prekročia aj tieto lehoty a tým dostávajú dodávateľov do druhotnej platobnej neschopnosti. „V priemere každá štvrtá faktúra u nás mešká po splatnosti 26 dní, spomedzi krajín únie u nás končí najviac pohľadávok na súdoch, ich vymožiteľnosť je slabá,“ uviedol Strešnák.
Vplyv sezónnosti alebo iných faktorov, ktoré sa dajú priradiť k nejakému opakujúcemu sa časovému obdobiu, VÚB banka pozoruje len čiastočne. „Je potrebné si uvedomiť, že krátkodobé faktory je možné efektívne ovplyvňovať štruktúrou financovania, čo klienti v tomto segmente aj často robia. V minulosti sa vyskytla opakujúca sa mierne zhoršená platobná disciplína v prvom kvartáli. Ide však naozaj o pomerne mierny prejav,“ povedala hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová.
Slovenská sporiteľňa zaznamenáva zvýšený počet omeškaní u mikropodnikateľov na jar, teda okolo obdobia daňového priznania. Podnikatelia musia uhradiť daňovú povinnosť a zároveň evidujú nižší počet objednávok. „Závisí to však od typu odvetvia a business modelu mikropodnikateľa,“ skonštatovala hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.
Druhé kritické obdobie zažívajú drobní podnikatelia podľa Sberbank pred koncom roka. V decembri najvýraznejšie stúpa počet neplatičov, je ich v Sberbank o 8 % viac ako v bežný mesiac. „V tomto období sa podnikatelia väčšinou predzásobujú a už im neostanú financie na splátky, odsúvajú ich preto do nového roka. Platby za dodaný tovar im od partnerov prichádzajú až v novom roku, čo ešte viac zhoršuje ich situáciu,“ povedal Strešnák.