Mobilné zariadenia budú banky čoraz častejšie využívať nielen na správu, ale aj predaj bankových a poistných produktov a služieb.
Banky sa s rozvojom technológií snažia postupne meniť aj štruktúru ponúkaných produktov. Všeobecný trend presunu klientov smerom k mobilným zariadeniam a aplikáciám prináša bankovým domom aj nové možnosti poskytovania úverov. Pôžičku je tak dnes možné získať aj bez nutnosti navštíviť priestory banky. Online produkty pritom budú v ponukách bánk zohrávať stále dôležitejšiu úlohu. Pre klientov prinášajú aj možnosť okamžite zistiť podmienky a napríklad aj úrokovú sadzbu.
„Trend do budúcnosti je podľa môjho názoru jednoznačný. S prichádzajúcou novou generáciou bude pri jednoduchších produktoch, akými pôžičky sú, nevyhnutné ich poskytovať aj online,“ očakáva výkonný riaditeľ portálu Finančný kompas Maroš Ovčarik. Ako zároveň dodáva, v porovnaní so situáciou na trhu pred piatimi rokmi siaha stále viac bánk po online produktoch. Potvrdzujú to aj informácie zo samotných bánk.
Mobilné aplikácie zaujali
V ZUNO banke je napríklad možné požiadať o úver alebo jeho refinancovanie prostredníctvom online bankingu. „Ako podporný nástroj pre dodanie potrebných dokumentov máme vyvinutú mobilnú aplikáciu ZUNO Dokumenty,“ priblížil šéf vývoja produktov a elektronického bankovníctva ZUNO banky Miroslav Endresl.
Ako dodal, mobile banking ZUNO banky poskytuje klientom možnosť prostredníctvom úverovej kalkulačky si overiť možnosť podania žiadosti o úver. „V krátkom čase však ZUNO plánuje v novej mobilnej aplikácii doplniť pre klientov viaceré funkcie, ako napríklad možnosť jednoducho načerpať predschválené navýšenie úveru,“ dodal Endresl.
ČSOB v blízkej budúcnosti očakáva výrazné posilnenie využívania mobilných zariadení nielen na správu, ale aj predaj bankových a poistných produktov a služieb. „V medziročnom porovnaní evidujeme významný rast záujmu klientov o spotrebné úvery poskytované cez digitálne kanály. Najvýraznejší, vyše trojnásobný rast, sme zaznamenali v mobilnej aplikácii ČSOB SmartBanking,“ uvádza hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová. Spotrebný úver cez digitálny kanál začína podľa jej slov riešiť vyše 15 % klientov banky, pričom takmer 10 % úverov bolo uzavretých bez návštevy pobočky.
Pomáha aj telefonická konzultácia
V ČSOB môžu klienti aktuálne požiadať o spotrebný úver na pobočke alebo cez call centrum, ako aj online cez všetky digitálne kanály – web, elektronické bankovníctvo aj ČSOB SmartBanking. Klient si tak podľa banky môže veľmi jednoducho vybaviť online napríklad spotrebný úver.
„Stačí, ak vyplní a zašle online žiadosť. Následne ho banka kontaktuje a telefonicky s klientom prekonzultuje detaily žiadosti a pripraví ponuku. Klient po preštudovaní podpíše jednoducho žiadosť elektronickým podpisom alebo za ním banka pošle kuriéra. O výsledku ho bude banka informovať do 24 hodín. V prípade schválenia bude klienta čakať pripravená zmluva na vybranej pobočke,“ spresňuje hovorkyňa banky Anna Jamborová.
Porovnanie produktov je jednoduchšie
Najväčšou výhodou online pôžičiek je podľa Maroša Ovčarika z portálu Finančný kompas to, že si klient vie zistiť podmienky a hlavne úrokovú sadzbu okamžite online, pretože väčšina bánk tieto informácie poskytuje až pri osobnej návšteve v pobočke. „Z poskytovateľov, ktorí poskytujú pôžičky online si takto môže klient vybrať najvýhodnejšiu jednoduchým klikom na ich webové stránky, alebo na porovnávacie portály, ktoré pôžičky porovnávajú,“ dodáva Ovčarik.
Výhodou podľa jeho slov je aj to, že k online pôžičkám sa vedia dostať ľudia aj v lokalitách, kde nie sú pobočky. „K online pôžičkám majú ľudia prístup kdekoľvek a v zásade kedykoľvek. Aj mimo otváracích hodín bežných pobočiek. Nevýhodou je, že pri online pôžičkách je potrebná aspoň základná finančná gramotnosť a prístup na internet,“ dodáva.