Dvaja z piatich ľudí, ktorí aktuálne majú hypotekárny alebo spotrebný úver, si myslia, že ich schopnosť splácať tieto záväzky sa nasledujúce tri mesiace trochu alebo oveľa zhorší. Vyplýva to z aprílového prieskumu, ktorý uskutočnila agentúra 2muse. Až 52 % Slovákov hodnotí svoju finančnú situáciu ako horšiu, čo je mierne viac v porovnaní so stavom na začiatku pandémie. Približne polovica populácie má pre koronakrízu obavy zo zníženia alebo straty príjmu počas tohto roka.
Výsledky prieskumu spoločnosti 2muse sa odrážajú aj vštatistikách Poštovej banky vsúvislosti s odkladom splátok. O túto formu pomoci už požiadali tisícky klientov. „U nás je to až desatina zo všetkých, ktorí si vminulosti vzali hypotéku. Podobne sú na tom ľudia so spotrebnými úvermi – o odklad požiadalo 7,5 % dlžníkov,“ upresňuje hovorkyňa banky Lýdia Žáčková. Poštová banka vyhovela viac ako 96 percentám žiadateľov.
Pozor na neuhradené splátky
„Dôvodom zamietnutia u niektorých klientov boli neuhradené splátky. Ak je klient už pred podaním žiadosti v omeškaní s minimálne dvomi splátkami, v súlade s podmienkami odloženia splátok z dôvodu pandémie mu nemôžeme uznať žiadosť o ich odklad,“ konštatuje Žáčková. Ak klient vyplnil žiadosť o odklad nesprávne, prípadne nebola kompletná, banka ho kontaktovala pre opravu či doplnenie
Odklad splátok je jedným z opatrení, ktorým vláda zareagovala na koronakrízu. Avšak podľa Žáčkovej sa stáva, že o odklad žiadajú aj klienti, ktorí ho nepotrebujú. „Toto by nebol problém, ale banky sa dnes napríklad musia vysporiadať s dilemou, ako sa správať ku klientom, ktorí požiadali o odklad splátok a vzápätí majú snahu ďalej sa zadlžovať. Skutočný dopad odkladov splátok v retailovom segmente budeme schopní vyhodnotiť až po uplynutí obdobia odkladu, ale predpokladáme, že istá časť klientov nebude schopná začať úvery riadne splácať,“ uvádza Žáčková.