Ľudia sa po dvoch pandemických rokoch opäť rozcestovali na dovolenky, no čoraz častejšie narážajú na problémy v leteckej doprave. Ide o meškanie či rušenie letov.
Niektoré letecké spoločnosti sa odvolávajú na „vyššiu moc“. Ako pre agentúru SITA povedala produktová manažérka Partners Group Miriam Wagnerová, vo všeobecnosti platí, že poistná ochrana sa nevzťahuje na škodové udalosti, ktoré nastanú pre štrajky.
„V prípade komplikácii spojených s meškaním a zrušením letov v dôsledku štrajku si musia klienti vzniknuté škody nárokovať priamo od leteckej spoločnosti. Niektorí poisťovatelia môžu mať možnosť poistiť aj meškanie letu, kde pri splnení podmienok vyplatia klientovi odškodnenie,“ skonštatovala Wagnerová.
Pri meškaní letu storno nepomôže
Poistenie storna zájazdu sa totiž podľa finančného analytika OVB Allfinanz Slovensko Mariána Búlika vzťahuje len na vážne ochorenie cestujúceho, úmrtie cestujúceho a blízkej osoby, hospitalizácie, živelnej udalosti, či náhlej straty zamestnania, ktoré bezprostredne znemožňujú použiť zakúpenú letenku. Okrem toho je nutné zakúpiť si ho do 48 hodín od zakúpenia letenky či zájazdu.
Úrazov je počas letných prázdnin viac, deti majú podľa poisťovní nárok na odškodné
„Pri zrušení či meškaní letu poistenie storna ľuďom nijako nepomôže. Jeho prínos spočíva v tom, aby človeku neprepadli nemalé peniaze za letenky či zájazd, ak jemu samotnému vybrané okolnosti náhle znemožnia vycestovať,“ povedal pre agentúru SITA Búlik.
Cestujúci s platnou letenkou však majú podľa neho právo na odškodnenie od samotnej leteckej spoločnosti vďaka pravidlám EÚ. Pokiaľ letecká spoločnosť sídli v EÚ alebo let začína či končí v EÚ, má každý cestujúci nárok na odškodnenie za dlhé meškanie a za zrušený let.
Mimoriadne okolnosti
Ak aerolinky zrušia let menej ako 14 dní pred termínom, má cestujúci nárok nad rámec vrátenia peňazí za letenku na kompenzáciu 250 eur pri krátkych letoch do 1 500 km, 400 eur pri letoch do 3 500 km a 600 eur pri letoch dlhších ako 3 500 km.
Rovnaké kompenzácie pri rovnakých dĺžkach letov platia aj pri viac ako trojhodinovom meškaní, pričom sa posudzuje meškanie pri prílete voči pôvodnému rozpisu letu.
„Nárok na odškodnenie však nevzniká pri mimoriadnych okolnostiach, ako je rozhodnutie letovej prevádzky, nestabilná politická situácia a bezpečnostné riziká, či zhoršenie počasia. Naopak, na mimoriadne okolnosti sa nedá vyhovárať pri technickom probléme alebo štrajku zamestnancov samotných aeroliniek,“ dodal Búlik.
Poisťovňa Uniqa doplnila, že meškanie letu a zrušenie letu do zahraničia napríklad z dôvodu štrajku zamestnancov leteckej spoločnosti alebo letiskového personálu sa nedá ani dopoistiť.
„Odporúčame klientom obrátiť sa na príslušnú leteckú spoločnosť priamo na letisku a žiadať riešenie alebo sa obrátiť na spoločnosti, ktoré vymáhajú od leteckých spoločností náhrady,“ radí manažérka cestovného poistenia v spoločnosti Uniqa Ľubomíra Hricová.