Rozptyľovanie za volantom je podľa policajnej štatistiky najčastejšou príčinou dopravných nehôd. V súčasnosti žiadna poisťovňa na Slovensku neuplatňuje zľavy na základe lepšej pozornosti alebo nepoužívania mobilu za volantom. Na druhej strane, ak je vodičovi dokázané, že sa plne nevenoval riadeniu vozidla, poisťovne sú oprávnené v takom prípade adekvátne znížiť poistné plnenie. Avšak viac je pravdepodobné, že sankciu za škodu spôsobenú používaním mobilu za volantom udelí polícia.
Je to o dokazovaní
Poisťovne podľa finančného analytika OVB Allfinanz Slovensko Mariána Búlika všeobecne uvádzajú, že preukázať takúto formu viny nie je jednoduché. V prípade, ak sa vinník prizná, existujú svedkovia alebo mu je šetrením dokázané, že sa ako vodič plne nevenoval riadeniu vozidla, poisťovne sú oprávnené v takom prípade adekvátne znížiť poistné plnenie. Jeho výška závisí od výšky spôsobenej škody. Spravidla býva plnenie podľa Búlika znížené v rozsahu do 50 % vzniknutého nároku na poistné plnenie. S týmito tvrdeniami súhlasí aj jedna z najväčších poisťovní na Slovensku, Allianz – Slovenská poisťovňa. Zároveň doplnila, že ak počas poistného obdobia nastane jedna alebo viaceré rozhodujúce udalosti, má to vplyv na výšku poistného.
Zároveň je podľa riaditeľa pre neživotné poistenie vo FinGO.sk Štefana Fajnora potrebné povedať, že súčasné znenie všeobecných poistných podmienok ani nemyslí na neplnenie poistného plnenia pre porušenie pravidiel cestnej premávky, okrem šoférovania pod vplyvom návykových látok alebo vedenia vozidla, ktoré pre zlý technický stav nie je spôsobilé pre cestnú premávku. Riaditeľ oddelenia motorových vozidiel v Uniqa poisťovni Július Baláž však upozorňuje, že štatistika smrteľných nehôd následkom používania smartfónov je alarmujúca. „Evidujeme prípady, keď chodci vošli na cestu pri čítaní správ v mobile, resp. so slúchadlami na ušiach a nehody mali fatálne následky,“ povedal Baláž.
Vo svete sú popredu
Poisťovne vo svete na tieto zistenia už reagujú. V niektorých krajinách západnej Európy venujú poisťovne vodičom bez smartfónu za volantom prémiu až do 50 % z ceny povinného zmluvného poistenia. Niektoré americké poisťovne zasa začali vyvíjať technológiu, ktorá monitoruje pohyb a narábanie so smartfónom v aute. „Na Slovensku je však pre takýto dobrovoľný smart-metering minimálny priestor, keďže poisťovne sú pri povinnom zmluvnom poistení pod hranicou nákladov a nemajú žiadny priestor uplatňovať štedrejší bonusový systém,“ uviedol Búlik.
Podľa Fajnora sa už vyskytol prípad v Českej republike, kde súd rozhodol v prospech poisťovne, ktorá krátila poistné plnenie z havarijného poistenia za výrazné porušenie predpisov cestnej premávky. V niektorých krajinách môžu vypovedanie poistenia alebo stratu bonusu spôsobiť aj menej závažné porušenia na strane vodiča. „Ak napríklad v Nemecku poisťovňa zistí, že ste pri nehode mali obutú nevhodnú obuv, napríklad vysoké podpätky alebo ťažkú pracovnú obuv, môže vám vypovedať zmluvu alebo zrušiť dosiahnutý bonus,“ dodal Búlik.