BRATISLAVA 20. januára 2016 (WBN/PR) – Požičať si peniaze nie je dnes žiadny problém. Ten nastáva vtedy, ak záväzky z rôznych dôvodov nezvládame splácať. Ako predísť nepríjemnostiam v podobe upomienok, zrážok zo mzdy či dokonca straty majetku?
Radí Michaela Šoltész z Provident Financial.
Mlčať sa neoplatí!
Výkričník je vskutku na mieste. O tom, že ste vo výpovednej dobe alebo sa míňajú úspory viete najlepšie iba vy. Nečakajte na upomienky a výzvy súdu. Druhá strana, či už je to banka alebo nebanková spoločnosť, by mala o vašej situácii vedieť. Máte niekoľko možností, ktoré pomôžu preklenúť to najhoršie obdobie.
– Dohodnite si stretnutie s veriteľom a pripravte sa naň. Spočítajte si svoje reálne príjmy a nevyhnutné výdaje aspoň na polroka dopredu.
– Zapojte do „úsporného režimu“ celú rodinu. Nie je hanbou hovoriť o probléme vtedy, ak je možné ho riešiť.
– Informovať banku o nepriaznivej finančnej situácii je jedna strana mince, tou druhou je určite rodina, vaši blízki.
– V prípade hypotéky, porozmýšľajte nad prenájmom nehnuteľnosti, v ktorej bývate a načas sa presťahujte k rodičom, či známym. Ak problémy pretrvávajú, riešením je i jej predaj.
Odklad a zníženie splátok
Pri hypotekárnom a spotrebnom úvere splácame tzv. anuitnú splátku – pozostáva z istiny a úroku (prípadne i z poistenia úveru voči úrazu, smrti či strate zamestnania). V prvej fáze splácania väčšiu časť splátky tvorí úrok, v druhej istina. Ak nám banka povolí odklad splátok, povolí len odklad výšky istiny, nie úroku a poistenia. Preto požiadať banku o odklad splátok v prvej fáze splácania úveru nie je výhodné, nakoľko výška úroku je väčšia ako výška istiny a žiadosť o odklad splátok je vo väčšine bánk spoplatnená. Informujte sa, vaša banka vám určite poskytne presné informácie.
Ako je to v nebankovke?
V prípade nebankových spoločností taktiež platí hlavné pravidlo – komunikovať! Teda, ak sa dostanete do problémov so splácaním z rôznych dôvodov, informujte o tom vášho veriteľa. Nepomáha ignorovať poštové zásielky alebo neodpovedať na telefonáty. Siahnite po zmluve a preštudujte si ju, nakoľko každá spoločnosť má svoje vlastné mechanizmy.
„V prípade, ak nás zákazník informuje o dočasnom výpadku príjmu, napríklad z dôvodu straty zamestnania alebo v súvislosti s nečakanou udalosťou, ktorá narušila jeho finančnú kondíciu, radi mu vyjdeme v ústrety. Dohodneme sa na odklade splátok alebo ich znížení, zostavíme splátkový kalendár. Táto služba je pre zákazníka bezplatná. Aj keď zákazník spláca nižšie splátky, zaplatí celkovo iba toľko, koľko je uvedené v zmluve, ktorú podpísal,“ vysvetľuje Michaela Šoltész z Provident Financial.