Na Valentína utrácajú Slováci z roka na rok viac

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Valentín
Ilustračný obrázok. pixabay.com


Záujem o sviatok sv. Valentína potvrdzujú rôzne prieskumy, ako aj rastúce počty a objemy platieb kartami. Podľa vyjadrení spoločnosti Mastercard Slováci zvýšili svoje výdavky súvisiace s romantikou od roku 2017 až o 46 %.

Zároveň na valentínske výdavky stále častejšie používajú platobnú kartu, keď celkový počet kartových transakcií v Mastercarde v tomto období stúpol o 85 %. Čísla Slovenskej sporiteľne potvrdzujú, že niekoľkonásobne častejšie a viac platia klienti najmä v obchodoch s kvetmi, v parfumériách a v klenotníctvach.

V roku 2016 pripadol Valentín na nedeľu a klienti Poštovej banky vtedy minuli bezmála 390 tis. eur. Už o rok neskôr sa objem platieb v daný deň zvýšil takmer o 600 tis. eur a vlani 14. februára utratili viac ako 1,6 mil. eur.

„Pred štyrmi rokmi minul klient Poštovej banky na valentínske darčeky, oslavy, zážitky či pobyty v priemere 31 eur, vlani to bolo už 36 eur,“ uvádza hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

Dominujú kvety

Valentínskym rekordérom v roku 2019 sa stal klient Slovenskej sporiteľne, ktorý svojej polovičke kúpil šperk v hodnote až 1 500 eur.

Na Valentína sa celkovo objem a počet platieb kartou v klenotníctvach podľa vyjadrení sporiteľne zvýšil viac ako dvojnásobne. V parfumériách platby kartou v tento deň vzrástli približne o tretinu. Najväčší nárast bezhotovostných platieb však pravidelne zaznamenávajú v kvetinárstvach, kde sa počas Valentína nakupuje podľa vyjadrení Slovenskej sporiteľne až sedemkrát častejšie v porovnaní s bežným dňom.

V posledných rokoch sa dostávajú do popredia aj zážitky a kvalitne strávený spoločný čas. „Očakávame, že tento trend bude v ďalších rokoch aj naďalej posilňovať,“ skonštatoval generálny riaditeľ Mastercard Slovensko a Česká republika Michal Čarný.

Medzi populárne valentínske investície patrili v minulom roku podľa neho výdavky Slovákov na hotelové služby. Počet transakcií v hoteloch sa vlani vo valentínskom období v porovnaní s rokom 2017 zvýšil podľa Čarného o 39 %. V celosvetovom meradle v Mastercarde dosiahli celkové výdavky za letenky a pobyty až 2,2 miliardy dolárov.

Kupujeme aj sladkosti

Trend rastu tržieb pociťujú aj obchodníci či supermarkety, ktoré evidujú zvýšený dopyt po špecifickom tovare v oblasti potravín. „Z roka na rok je v tomto období žiadanejšie prosecco a jahody v kombinácii so sladkým dezertom,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Billa Kvetoslava Kirchnerová.

Zároveň doplnila, že obľúbené sú samozrejme aj kvety. Sviatok zamilovaných pociťujú aj e-shopy. Ako skonštatoval internetový porovnávač Heureka, mnohí predajcovia podporujú lákavosť pohodlného a diskrétneho online nakupovania valentínskymi zľavami a špeciálnymi balíčkami.

Reprezentatívny prieskum spoločnosti Nielsen Admosphere Slovakia ukázal, že valentínsky sviatok aspoň občas oslavujú približne dve tretiny Slovákov.

Viac ako tretina opýtaných však považuje sviatok zamilovaných za komerciu a tlak obchodníkov a 18 % respondentov ho vníma ako cudzí sviatok, ktorý ku slovenskej kultúre nepatrí. S týmto tvrdením sa stotožňujú skôr muži a zároveň 16 % ho považuje za cudzí sviatok, ktorý však slovenskú kultúru obohacuje, s čím sa naopak viac stotožnili ženy.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Lýdia ŽáčkováMichal Čarný
Firmy a inštitúcie MastercardPoštová bankaSlovenská sporiteľňa