Elektrické kolobežky sú stále populárnejšie aj na Slovensku a počet majiteľov, ktorí ich využívajú, narastá. S pribúdajúcimi kolobežkami na cestách však rastie riziko kolízií a dopravných nehôd. Európsky parlament už preto schválil nariadenie, podľa ktorého budú musieť mať majitelia elektrokolobežiek od budúceho roka uzatvorené povinné zmluvné poistenie (PZP).
Ministerstvo financií SR pripravuje návrh novely zákona o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla. Zatiaľ ešte nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania. No európske nariadenie hovorí, že transpozícia smernice do národnej legislatívy členských štátov sa má ukončiť do 23. decembra 2023.
Podmienky sú dané
Nariadenie s povinným poistením sa bude týkať kolobežiek a segwayov, ktorých rýchlosť je vyššia ako 25 kilometrov za hodinu, resp. s maximálnou rýchlosťou 14 kilometrov za hodinou a hmotnosťou nad 25 kilogramov. Výnimkou sú zatiaľ stále e-bicykle, hoci ich rýchlosť je často vyššia.
Živelné škody narastajú, môže vám poisťovňa vypovedať poistku?
„Do definovanej kategórie sa podľa našej informácie bude radiť minimum elektrických kolobežiek, pretože väčšina má konštrukčne obmedzenú rýchlosť do 25 kilometrov za hodinu,“ uviedla Slovenská asociácia poisťovní pre portál SITA Financie.
Dôvod, pre ktorý sa pristúpilo k zavedeniu pravidiel pre náhradu škôd spôsobených kolobežkami, bol podľa asociácie poisťovní zvyšujúci sa počet kolízií s chodcami, často s fatálnymi dôsledkami. A tiež počet škôd, ktoré spôsobovali kolobežky, napríklad na stojacich autách.
„Vymáhanie škôd spôsobených kolobežkami preto dostáva európsky právny rámec a táto iniciatíva je všeobecne vítaná,“ myslí si poistná asociácia. Na druhej strane, aj prevádzkovateľ kolobežky bude v prípade, ak škodu spôsobí, chránený poistením. Nebude musieť niesť finančné dôsledky spôsobenej škody, pretože poisťovňa za neho poškodenému nahradí škodu.
Poisťovne sa prispôsobia
Allianz – Slovenská poisťovňa zatiaľ nemá dostatok informácií k plánovanej zákonnej úprave, ktorá sa týka zavedenia povinného zmluvného poistenia na elektrické kolobežky. „No prispôsobíme sa platnej legislatíve,“ uviedla poisťovňa.
Ako uviedol Zdeněk Hruška z Uniqa, s masívnym využívaním elektrických kolobežiek výrazne rastie počet kolízií a dopraných nehôd, v zahraničí dokonca pribúdajú nehody so smrteľnými následkami. „Dalo sa preto očakávať, že na pôde EÚ príde k návrhom na efektívne vymáhanie preplatenia škôd, preto túto iniciatívu len vítame,“ hovorí Hruška.
Treba niesť zodpovednosť
„Každý kto vyjde z domu sa vystavuje istej miere rizika, ale istú mieru rizika zároveň aj predstavuje, či už ide pešo, na bicykli, motorke, aute alebo kolobežke. Čím rýchlejšie sa prepravujeme, tým miera rizika stúpa, preto musíme byť pripravení niesť zodpovednosť za to, čo spôsobíme, či už ako chodci, cyklisti, vodiči alebo kolobežkári,“ myslí si Ján Urbančík zo spoločnosti Max Blinker, ktorá predáva elektrické kolobežky.
Z tohto pohľadu PZP víta, pretože nikdy človek nevie, čo sa môže na cestách stať a s akými nákladmi. „Túto povinnosť už roky znášajú bez problémov vodiči automobilov a aj motoriek a pre silné kolobežky dáva do istej miery zmysel tiež. Samozrejme, pokiaľ bude výška poistného v rozumnej výške,“ povedal Urbančík pre SITA Financie.
Otázna je podľa neho reálna implementácia a tiež otázka, či by nedávalo skôr zmysel poistenie zodpovednosti jazdca než kolobežky, pretože niektorí majú viac, ako jeden stroj. „Pokiaľ to však bude znamenať, že za pár desiatok eur ročne môžem legálne jazdiť na výkonných elektrických kolobežkách, nemyslím, že to odradí zákazníkov, skôr naopak, aspoň budú pravidlá jasnejšie,“ skonštatoval Urbančík.
Je potrebné tiež podľa neho povedať, že drvivá väčšina neukáznených jazdcov na cestách sú používatelia zdieľaných kolobežiek. Tých sa však zrejme nový zákon nedotkne. Čiže podstatnejšie by podľa Urbančíka bolo nastaviť pravidlá nie podľa váhy alebo výkonu, ale skôr podľa toho, kto ako jazdí.