BRATISLAVA 8. februára (WebNoviny.sk) – Železničná spoločnosť Slovensko, a. s (ZSSK) vypravila v roku 2018 spolu 544 364 vlakových spojov, čo je oproti roku 2017 viac o 3,3 %. Z celkového počtu vypravených vlakov prišlo do cieľovej stanice načas viac ako 478 tisíc (87,8 %), medziročne o vyše 5-tisíc spojov viac.
Ako v piatok informovala ZSSK, cestujúci čakali na meškajúci vlak v cieľovej stanici v priemere šestnásť minút (v roku 2017 sedemnásť minút), čo pri zohľadnení všetkých vypravených vlakov znamenalo priemerné meškanie vlakov 1,7 minúty (rok predtým 1,73 minúty).
Stovky zrážok so zverou
Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký povedal, že pri takom vysokom počte vypravených vlakov nie je možné, aby niektoré nemeškali.
„Navyše, na nehody či iné mimoriadnosti sa pripraviť nedá, veď za rok 2018 sme mali 970 zrážok so zverou, automobilmi či ľuďmi v koľajisku. Vždy sa snažíme urobiť pre cestujúcich maximum, aby sme ich čo najrýchlejšie dopravili do cieľa,“ uviedol Hlubocký. Popri tom podľa neho modernizujú vozidlový park a na trate nasadzujú nové rušne, vozne i ucelené súpravy.
Zlepšený Boeing 737 Max bude posudzovať špeciálny tím zložený aj z pracovníkov NASA
„Prvé vlaky prídu na stredné Slovensko už tento rok. Ich spoľahlivosť je zmluvne výrazne posilnená,“ poznamenal Hlubocký.
Najväčší podiel majú cudzie vplyvy
Meškania vlakov sú podľa národného dopravcu často spôsobené objektívnymi príčinami, ktorými sú napríklad sledy vlakov (zmeškané vlaky odstavia alebo zablokujú na trase iné vlaky), cielene vyvolané meškania (čakanie prípojných vlakov na zmeškané vlaky), výluky na mnohých úsekoch železničných tratí či nehodové udalosti (strety s automobilmi, lesnou zverou, ľuďmi).
Najväčší podiel na celkovom meškaní vlakov z hľadiska počtu minút mali v roku 2018 cudzie vplyvy, a to 63,16 %, meškanie z viny Železníc Slovenskej republiky malo podiel 19,76 % a meškanie z viny ZSSK 17,09 %.
Minister Érsek žiada RegioJet, aby na trati Bratislava – Komárno nasadil dvojposchodové vlaky
„Vlaky ZSSK v roku 2018 najčastejšie meškali z dôvodu zvýšenej frekvencie cestujúcich (nástup a výstup), a to v počte 179 474 prípadov v celkovej výške 224 177 minút (asi 3 736 hodín). Druhou najčastejšou príčinou nedochvíľnosti vlakov ZSSK je prechodné zníženie traťovej rýchlosti, ktoré spôsobilo vyše 173-tisíc meškaní v celkovej výške 280 546 minút (4 675 hodín),“ priblížil riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
„Na treťom mieste skončili cudzie vplyvy. Tento dôvod meškaní sa vyskytol v 132 285 prípadoch v celkovej výške 157 085 minút (2 618 hodín),“ uviedol.
Mimoriadne nehody
Pod vlakové meškania v roku 2018 sa podpísalo aj niekoľko mimoriadnych nehôd. Pre pád nákladného motorového vozidla na trať medzi Považskou Bystricou a Púchovom bola vlani 3. februára prerušená doprava na oboch koľajach. Nehoda ovplyvnila prevádzku vlakov na trati Bratislava – Žilina, ale aj do a z Českej republiky – odrieknuté boli štyri vlaky a osemnásť vlakov malo spolu meškanie 755 minút (takmer 13 hodín).
Cestovné v prímestských autobusoch na východe bude lacnejšie, zľavy majú tehotné ženy aj rodiny
Večer 16. marca v železničnej stanici Pezinok vrazil rušeň iného dopravcu do osobného vlaku ZSSK, pričom bolo zranených pätnásť cestujúcich a poškodený rušeň. Vtedy muselo byť odrieknutých päť vlakov a meškalo štrnásť vlakov spolu 782 minút (13 hodín).
Pravidelnosť vlakovej dopravy výrazne ovplyvňuje aj počasie. Mínusové teploty a silný vietor na východnom Slovensku spôsobili 18. marca meškanie 79 vlakov v celkovej dĺžke 1 670 minút (takmer 28 hodín). Najtragickejším mesiacom roka 2018 bol január, kedy pod kolesami vlaku prišlo o život osem osôb.
Zlepšený Boeing 737 Max bude posudzovať špeciálny tím zložený aj z pracovníkov NASA
„Kým pohyb v koľajisku môže byť naozaj smrteľne nebezpečný, našťastie stále platí, že slovenská osobná vlaková doprava je tým najbezpečnejším spôsobom prepravy. Za posledných pätnásť rokov (od vzniku spoločnosti) ZSSK nezaznamenala ani jeden prípad úmrtia cestujúceho vo vlaku z dôvodu jeho nehody,“ dodal Kováč.