BRATISLAVA 1. februára (WEBNOVINY) – Ministerstvo dopravy v záujme zvýšenia konkurenčného prostredia v osobnej železničnej doprave plánuje umožniť prevádzkovať prepravu na niektorých regionálnych tratiach novému dopravcovi.
Ide o prepravu na štyroch tratiach Prievidza – Nové Zámky, Prievidza – Horná Štubňa, Leopoldov – Nitra a Trenčín – Chynorany, informoval v utorok rezort dopravy agentúru SITA.
So zámerom diverzifikovať dodávanie dopravných služieb v osobnej vlakovej doprave oboznámili zástupcovia ministerstva dopravy na nedávnom stretnutí dopravcov, ktorí vykonávajú železničnú dopravu alebo majú záujem o vstup do liberalizovaného prostredia osobnej železničnej dopravy na Slovensku. Podľa ministerstva dopravy otvorenie ďalšej časti výkonov v osobnej železničnej doprave novým dopravcom je v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej doprave z 23. októbra 2007.
Ministerstvo dopravy rokuje i so štátnym prepravcom
Ministerstvo dopravy začalo rokovať o osobnej preprave na tratiach na Ponitrí aj so štátnym prepravcom, Železničnou spoločnosťou Slovensko. „Okrem nej sú v tomto okamihu štyria relevantní. Zatiaľ by som nerád menoval, pretože medzi nimi nemusí byť ten, ktorý sa vyberie. Sme na začiatku debaty a počet záujemcov sa môže rozširovať, ako mi aj naznačujú telefonáty,“ povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve dopravy Jiří Kubáček.
Podľa neho sa už ohlásili ďalší záujemcovia o účasť na týchto rokovaniach. Ministerstvo dopravy bude podľa neho rokovať s tými, ktorí majú licenciu na prevádzkovanie dopravy na dráhe. Medzi záujemcami o prevádzkovanie vlakov na Ponitrí je aj RegioJet.
Rezort dopravy chce do volieb vzorovú zmluvu
Rezort dopravy chce do volieb posunúť rokovania s dopravcami tak, aby bola pripravená dobrá, vzorová zmluva. Vybraný dopravca by mal byť podľa Kubáčka známy na prelome rokov 2013 a 2014. Rezort dopravy nechce vyberať dopravcu pre trate na Ponitrí cez verejnú súťaž, lebo podľa európskeho nariadenia nemusí. „Nemalo by to byť priamym zadaním, ale ani podľa zákona o verejnom obstarávaní. Hľadáme vlastné pravidlá, lebo nie sme zaviazaní v tejto veci zákonom o verejnom obstarávaní,“ dodal Kubáček.
„Predmetom rokovania bola príprava pracovného dokumentu na zadanie vykonávania verejnej osobnej železničnej dopravy na vybraných traťových úsekoch na železničných tratiach v správe ŽSR (Železnice Slovenskej republiky) dopravcovi s ponukou najvýhodnejšou pre štát,“ uviedol ďalej rezort dopravy s tým, že je to v súlade so zákonom o doprave na dráhach z roku 2009 a inými právnymi predpismi.
Ministerstvo dopravy chce v spolupráci s dopravcami preskúmať možnosti úpravy tohto dokumentu. Ten bude výsledným produktom pre posúdenie, podľa zodpovedania dopravcov na pripravované okruhy vstupných technických a finančných podmienok, s ktorým dopravcom bude zmluva uzavretá. „Jedným z rozhodujúcich kritérií bude finančná výhodnosť pre štát, pri dodržaní bezpečnostných a kvalitatívnych parametrov, ktoré budú jednotliví dopravcovia schopní dosiahnuť,“ uviedol rezort dopravy.
Výber dopravcu mimo verejnú súťaž
Rezort dopravy nechce vyberať dopravcu pre trate na Ponitrí cez verejnú súťaž, lebo nemusí. „Nemalo by to byť priamym zadaním, ale ani podľa zákona o verejnom obstarávaní. Hľadáme vlastné pravidlá, lebo nie sme zaviazaní v tejto veci zákonom o verejnom obstarávaní,“ dodal Kubáček.
„Sme rozhodnutí v rokovaniach pokračovať a predložiť ministerstvu takú ponuku, aby sme v súťaži uspeli s našimi špičkovými službami aj na iných tratiach v ďalších regiónoch SR,“ informovala v utorok spoločnosť RegioJet počas prezentácie pripravovanej osobnej vlakovej prepravy na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Prvý súkromný osobný železničný prepravca začne prevážať cestujúcich na tejto trase 4. marca deviatimi modernými vlakmi Talent od výrobcu Bombardier.
Ministerstvo dopravy v spolupráci so Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s. preskúmalo trasy vlakov osobnej prepravy uvedené v súčasnom grafikone vlakovej dopravy. Pripravuje sa taktový model grafikonu so zámerom postupne ho uplatňovať na celom území Slovenska. Predchádzala tomu štúdia Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline o prúdoch cestujúcich vo verejnej osobnej doprave a prerokovanie nového konceptu železničnej miestnej osobnej dopravy v samosprávnych krajoch.
„Týmto sa dosiahne zvýšenie prípojovosti a atraktívnosti pre cestujúcich, čo naplní cieľ dopravnej politiky SR a Európskej únie zvýšiť podiel využitia ekologicky výhodnej osobnej železničnej dopravy oproti individuálnej doprave,“ uviedlo ministerstvo dopravy. Vzhľadom na obmedzené možnosti štátneho rozpočtu v nasledujúcom období a v snahe postupovať tak, aby budúce zmluvné vzťahy s dopravcami neviedli k zadlžovaniu štátu, umožní to súčasne racionalizovať náklady vynakladané v tejto oblasti.