Keď si Slováci prezerajú pracovné inzeráty, najviac ich zaujíma uvedený plat. Základná zložka mzdy je však zároveň informáciou, ktorá nás pri hľadaní práce najviac frustruje. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre spoločnosť Profesia realizovala agentúra Focus.
Drvivá väčšina ľudí považuje za najdôležitejšiu informáciu celého pracovného inzerátu výšku platu. Túto odpoveď v prieskume uviedlo až 83 percent respondentov.
Za platom uvádzali tiež miesto výkonu práce, pracovnú náplň, benefity či reputáciu zamestnávateľa.
Uvádzajú sa reálnejšie čísla
Porovnanie aktuálnych odpovedí Slovákov s minulými obdobiami ukázalo, že všímanie si platov v ponukách výrazne poskočilo v roku 2018.
Práve vtedy sa začal od 1. mája uplatňovať zákon, ktorý firmám ukladá povinnosť povinne zverejňovať platy v ponukách. Kým v roku 2017 sa o platy v inzerátoch zaujímalo 67 percent ľudí, o rok neskôr to bolo až 80 percent respondentov.
Od nového roka budú môcť zamestnávatelia uzatvárať so zamestnancami dohodu o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce
„Napriek tomu, že niektorí zamestnávatelia uverejňovali platy v inzerátoch aj pred májom 2018, išlo často o motivačné mzdy, ktoré firmy negarantovali ihneď po nástupe,“ uviedla spoločnosť Profesia.
Novela Zákonníka práce však priniesla firmám povinnosť uverejňovať plat tak, že si ho už na pohovore nemôžu dohodnúť nižší. Z tohto dôvodu sa v inzerátoch začali uvádzať reálnejšie mzdy ako predtým.
Frustrácia z platov narástla
Práve informácie o platoch sú však pre ľudí zároveň najfrustrujúcejšou vecou pri hľadaní práce cez internet. Nízke mzdy odrádzajú 38 percent opýtaných.
Na ďalších miestach skončilo málo príležitostí v regióne, žiadna nereagovanie firiem na poslanie životopisu či málo príležitostí v preferovanej oblasti. Frustrácia z nízkych platov pritom v pracovných ponukách za posledné dva roky narástla.
Prieskum sa uskutočnil od 2. do 8. novembra tohto roka a zapojilo sa do neho 1 017 respondentov na Slovensku.