Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) prijal vynovenú Koncepciu na ochranu odberateľov spĺňajúcich podmienky energetickej chudoby na obdobie rokov 2017 až 2021. Kompetentné orgány však ešte stále neprišli s konkrétnymi legislatívnymi opatreniami, ktoré by mali energetickú chudobu na Slovensku riešiť, a to aj napriek tomu, že viaceré z nich sľubovali prísť s konkrétnym riešením do konca tohto roka.
Problém s definíciou
Regulátor priznáva, že primárnym problémom pre riešenie energetickej chudoby je jej definícia, meranie jej úrovne a spôsob identifikácie ľudí, ktorí pri platení za energie potrebujú pomoc. „Koncepciu energetickej chudoby je potrebné prepojiť už s existujúcimi politikami, najmä s koncepciou sociálnej politiky štátu, koncepciou energetickej efektívnosti. Mala by jej predchádzať sociálno-ekonomická analýza, celospoločenská diskusia a vyčíslenie dopadov, pretože navrhované riešenia by nemali v žiadnom prípade neprimerane zaťažovať ostatných účastníkov trhu,“ uvádza regulátor v novej koncepcii.
Kreditné meradlá
Prvú koncepciu energetickej chudoby na Slovensku schválila vláda ešte v júni 2014. Na jej základe bola vytvorená pracovná skupina, ktorá mala povinnosť pripraviť legislatívu riešiacu otázku energetickej chudoby. Členmi pracovnej skupiny boli zástupcovia ministerstiev hospodárstva, financií, sociálnych vecí a regulačného úradu. Jedným z vhodných riešení, ktoré predložila pracovná skupina ešte v júni 2015, bola implementácia kreditných meradiel v sociálne odkázaných rodinách. Elektromery či plynomery by fungovali na základe predplateného kreditu, podobne ako je to pri mobiloch. Na kredit by prispel štát. „Vhodným riešením je realizácia zavedenia príspevku na energetické minimum, ktoré umožní v domácnosti určité tepelné minimum,“ dodáva regulátor.
Príspevok na bývanie
Zmierniť energetickú chudobu by podľa regulátora mohol aj samostatný príspevok na bývanie, ktorý by mal predstavovať adresnú, priamu finančnú podporu štátu domácnostiam. Tá by bola určená najmä na krytie výdavkov, ktoré majú priamy vplyv na zachovanie legálneho bývania, a ktoré domácnosť spravidla pre ich výšku a nízky príjem členov domácnosti môže uhrádzať len s problémami, alebo ich vôbec nemôžu uhrádzať. „Z tohto dôvodu možno konštatovať, že budúci samostatný príspevok na bývanie nebude mať charakter plošnej dávky, ale mal by sa poskytovať len za predpokladu, ak zo strany oprávnených osôb boli splnené zákonom určené nárokové podmienky, ktoré by priamo nadväzovali na úhrady súvisiace najmä s legálnym užívaním bytu,“ dodal regulátor.
Treba zákon
Regulačný úrad v koncepcii hovorí o viacerých opatreniach, ktoré by mali jednotlivé štátne orgány urobiť pre riešenie energetickej chudoby na Slovensku. Asi najzákladnejším opatrením je ministerstvami vypracovaný a vládou schválený zákon o energetickej chudobe, ktorý by zaviedol príspevok na energie respektíve palivového dreva a ustanovil definície a kritériá pre zaradenie odberateľov energií medzi energeticky chudobných.