Energetické firmy musia vrátiť odberateľom vyše 444-tisíc eur. Podľa Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), viacero energetických firiem totiž voči svojim odberateľom nedodržalo štandardy kvality. Ide o nárast oproti roku 2023, kedy suma dosiahla 288-tisíc eur.
Dôvodom pre zavedenie regulácie kvality je podľa regulačného úradu nebezpečenstvo, že by dodávatelia energií a vody, prevádzkovatelia sústav a sietí mohli zneužiť svoje postavenie na úkor odberateľa, ktorý je na dodávku elektriny, plynu, tepla a vody odkázaný.
Nárok na automatickú kompenzáciu
„Slovenskí odberatelia napríklad často nevedia, že keď im „bliká“ lampa alebo keď majú výpadky elektriny, majú od dodávateľa za tieto výpadky nárok na automatickú kompenzáciu a podobne je to aj v prípade, ak napríklad nedostávajú teplú vodu v požadovanej teplote,“ uviedol predseda ÚRSO Jozef Holjenčík.

Slovenské elektrárne opäť pomôžu s cenami elektriny, ceny plynu a tepla zadotujeme zo štátneho rozpočtu a eurofondov
Štandardy kvality definujú požiadavky na dodávku elektriny, plynu, tepla a vody, ktoré musia regulované subjekty dodržiavať. Tie sa týkajú napríklad spomínaných neprimerane dlhých odstávok elektriny či oneskoreného obnovenia dodávok tepla a podobne.
Plnenie štandardov kvality
„Úrad každoročne kontroluje a vyhodnocuje plnenie štandardov kvality a v prípade nedodržania aj to, či boli kompenzácie automaticky vyplatené tomu, kto bol nekvalitou poškodený. Od začiatku tohto roka sme štandardy sprísnili, aby sme zabezpečili ešte vyššiu kvalitu služieb pre spotrebiteľov,“ podotkol Holjenčík.

SPP naďalej plánuje investície do OZE, plynári evidujú veľký záujem priemyslu o dodávky „zelenej“ elektriny
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví každoročne kontroluje a vyhodnocuje plnenie štandardov kvality. Štandardy kvality predstavujú súbor pravidiel, ktoré musí dodávateľ energií voči odberateľovi dodržiavať. Ich hlavným poslaním je, aby za cenu ktorú odberatelia platia, dostávali produkty v potrebnej kvalite a požadovanom čase.
„ÚRSO takto motivuje regulované subjekty k tomu, aby venovali primeranú pozornosť kvalite poskytovaných služieb a riadne investovali do rozvoja svojich zariadení,“ uzavrel Holjenčík.