Do Česka dorazila ropovodom TAL kontaminovaná ropa z Azerbajdžanu, rafinérie ju budú postupne riediť

Ropa mala vyšší obsah organického chlóru, dodávky a prevádzka rafinérií však ohrozené nie sú.
Oil refinery plant from industry zone, Aerial view oil and gas industrial, Refinery factory oil storage tank and pipeline steel at night.
Rafinéria na spracovanie ropy. Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Ropovodom TAL pritiekla do Česka kontaminovaná ropa z Azerbajdžanu, ktorá mala vyšší obsah organického chlóru, než povoľujú platné limity. Ako na platforme X uviedla televízia ČT24, podľa spoločnosti Orlen Unipetrol však táto situácia neohrozila prevádzku rafinérií ani zásobovanie českého trhu.

Znečistená ropa v objeme takmer 60-tisíc metrov kubických bude podľa spoločnosti Orlen Unipetrol uskladnená a rafinérie ju budú postupne primiešavať do nekontaminovaných dodávok. Rafinérie tak budú kontaminovanú ropu spracovávať postupne, aby nedošlo k prekročeniu povolených limitov a nebola ohrozená kvalita výsledných produktov.

Česko sa v marci po viac ako 60 rokoch závislosti úspešne odpojilo od ruskej ropy, a to aj vďaka dlhoročnému úsiliu a strategickým investíciám.

Bývalé Československo sa napojilo na ropovod Družba v 60. rokoch minulého storočia, no už po páde komunizmu a rozdelení krajiny začala Praha hľadať alternatívy. „Už prvá vláda po revolúcii v roku 1989 si bola vedomá vydieračského potenciálu ruskej ropy. Družba nikdy nefungovala 24 hodín denne, sedem dní v týždni… V skutočnosti bola dosť často mimo prevádzky,“ povedal v nedávnom rozhovore pre agentúru AFP Jaroslav Pantůček, šéf štátnej spoločnosti Mero, ktorá spravuje ropovody.

Kľúčovým krokom pre odpojenie sa od ruskej ropy bolo rozšírenie kapacity ropovodu TAL z talianskeho Terstu, ktoré umožnilo Česku získať potrebných osem miliónov ton ropy ročne. Investícia do rozšírenia TAL dosiahla 42 miliónov eur a v súčasnosti do Česka prúdi ropa z Azerbajdžanu, Severného mora, Saudskej Arábie či Iraku.

Viac k osobe: Jaroslav Pantuček
Firmy a inštitúcie: ORLEN Unipetrol