Počas letných dní sa podarilo Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) rozvíriť pokojnú hladinu biznisu v elektroenergetike. Regulátor prišiel s novým výpočtom odchýlky subjektov zúčtovania. Sľubuje si od toho, že klepne po prstoch všetkým špekulantom, keďže po novom odchýlka už nebude biznisom. Následne by sa mal vytvoriť priestor na zníženie cien elektriny nielen pre slovenské domácnosti, ale aj firmy. Niektorí zamestnávatelia sú z krokov ÚRSO zhrození.
Subjekty v odchýlke systém nevyvažujú
Hovoria o porušení pravidiel Európskej únie (EÚ), princípov hospodárskej súťaže a o narušení stabilného podnikateľského prostredia. Slovenská elektrizačná prenosová sústava (SEPS), ako jeden z hlavných aktérov „odchýlkového biznisu“, sa snaží vysvetliť svoju úlohu v celom zložitom systéme, ktorý je plný hoaxov.

Regulačný úrad sa definitívne rozhodol. Odchýlka už nebude biznisom, cena elektriny sa môže znížiť
Na to, aby mohla elektrizačná sústava fungovať správne, musí byť stabilná. Jej stabilitu zabezpečuje dispečing SEPS a zmluvní poskytovatelia takzvaných podporných služieb (PpS). Poskytovatelia PpS využívajú pre dodávky podporných služieb rôzne technológie vrátane batériových systémov.

Historická reforma ističov sa podarila, premiérske trhanie faktúr nateraz nehrozí
Ako pre SITA uviedla hovorkyňa SEPS Sandra Čičová Kotzigová, elektrizačná sústava teda nie je žiaden samoriadiaci organizmus. „Subjekty v odchýlke systém nevyvažujú, naopak, odchýlky predstavujú nežiaduci stav, ktorý treba kontinuálne riešiť,“ upozornila Čičová Kotzigová.
Ako vznikajú ceny odchýlok?
Odchýlka je rozdiel medzi plánovaným a skutočným odberom alebo výrobou elektriny. Rozhodne podľa SEPS nepredstavuje formu pomoci systému.
Ceny odchýlok vznikajú ako výsledok presne definovaného zúčtovania, do ktorého vstupujú veľkosti odchýlok a objemy a ceny regulačnej elektriny obstaranej zo strany SEPS. Nie sú teda pevne stanovené. „Rovnako nie sú rôzne pre dodávateľov a výrobcov. Zúčtovacia cena odchýlky sa za prvých šesť mesiacov roku 2025 pohybovala v rozmedzí od – 8000 eur za megawatthodinu do viac ako 5000 eur za megawatthodinu,“ dodala Čičová Kotzigová.
Výpočet odchýlok, zúčtovanie a fakturácia patrí do kompetencie spoločnosti OKTE, nezávislého organizátora trhu. „SEPS sa na týchto prostriedkoch nijako nepodieľa a nemôže ich používať ani na zníženie taríf, ani na podporu domácností. Preto je nepravdivé tvrdenie, že ‚SEPS dostane 100 miliónov eur‘, ktoré predtým ‚dostávali tí, čo systém vyrovnávali‘,“ zdôraznila Čičová Kotzigová.
Pri nákupe podporných služieb sa SEPS riadi platným rozhodnutím ÚRSO pre dané obdobie, ktorým úrad stanovuje maximálne povolené náklady na zabezpečenie disponibility PpS. Oprávnené (regulované) náklady na PpS stanovené rozhodnutím ÚRSO a reálne vynaložené náklady zo strany SEPS sa za posledné tri roky znižovali.
Maximálne povolené náklady SEPS stanovené regulačným úradom boli 322,7 mil. eur (rok 2023), 258,25 mil. eur (2024) a 216,98 mil. eur – po úprave 202,71 mil. eur (2025). Reálne vynaložené náklady SEPS boli vždy nižšie, 307 mil. eur (2023), 221,2 mil. eur (2024). „SEPS tak voči stanoveným nákladom dosahuje úsporu,“ spresnila Čičová Kotzigová.
Polopravdy a dezinterpretácie
SEPS upozorňuje, že elektroenergetika je zložitý systém, ktorý si zaslúži vecnú, faktickú a odbornú diskusiu. „Šírenie poloprávd, dezinterpretácií a domnienok môže spôsobiť stratu dôvery verejnosti v systém, ktorý má zabezpečovať jednu zo základných služieb. Spoľahlivú dodávku elektriny,“ konštatovala Čičová Kotzigová.
Regulátor podľa svojich vyjadrení chce zakročiť proti obchodníkom, ktorí úmyselne spôsobujú odchýlky v energetickej sústave s cieľom zneužívať aktuálnu situáciu v oblasti využívania Európskou úniou zavádzaného mechanizmu platforiem PICASSO a MARI. Odchýlka by tak už nemala byť podľa regulačného úradu biznisom.
ÚRSO je už definitívne rozhodnuté zaviesť od septembra zmeny vo výpočte odchýlky subjektov zúčtovania. A to aj napriek veľkej kritike zo strany firiem. „Rozhodnutie úradu je výsledkom série konzultácií so SEPS a organizátorom trhu OKTE,“ uviedol hovorca ÚRSO Radoslav Igaz. Hlavným cieľom opatrenia ÚRSO je podľa neho znížiť motiváciu pre špekulatívne správanie sa niektorých účastníkov trhu, ktoré v konečnom dôsledku môže ohroziť stabilitu elektrizačnej sústavy SR.
ÚRSO tak ex offo upraví násobky cien elektriny v prevádzkovom poriadku spoločnosti OKTE z hodnoty 1,5 na 1,1. V praxi to bude podľa regulačného úradu znamenať spravodlivejšie a zodpovednejšie správanie sa subjektov na trhu a zníženie motivácie na špekulatívne obchody s elektrinou. „V konečnom dôsledku prispejeme k stabilnejšej cene elektriny pre domácnosti a podniky,“ dodal Igaz.
Analýza ďalších možností úprav
Ako uviedol predseda ÚRSO Jozef Holjenčík, úrad pri rozhodovaní zohľadnil skutočnosť, aby úpravy nemali negatívny vplyv na účastníkov trhu, ktorí vytvárajú pridanú hodnotu na Slovensku. „Naopak, úprava v maximálnej miere obmedzí špekulatívne správanie sa nezodpovedných účastníkov trhu, ktorých správanie ohrozuje bezpečnú a spoľahlivú prevádzku elektrizačnej sústavy SR,“ zdôraznil Holjenčík.
Regulačný úrad zároveň analyzuje ďalšie možnosti úprav vo výpočte odchýlky, pričom jeho cieľom je, aby od nového regulačného obdobia platili nové pravidlá v tejto oblasti.
Cieľom je optimalizovať náklady na odchýlku a v konečnom dôsledku na cenu elektriny pre všetkých odberateľov.
Podľa Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ), návrh ÚRSO porušuje záväzné európske pravidlá. Zrušenie možnosti inkasovať platbu za pomoc sústave vytvára podľa RÚZ nerovnosť medzi účastníkmi trhu, obmedzuje konkurenciu a porušuje pravidlá hospodárskej súťaže.
„Navyše tým zneisťujeme investičné prostredie, keďže postihujeme aj firmy, ktoré investovali do moderných technológií v dobrej viere, že trh bude fungovať podľa férových pravidiel. Vytvára sa tak vážny precedens deformácie hospodárskej súťaže na jednom z najcitlivejších segmentov trhu – trhu s elektrinou,“ zdôraznil prezident RÚZ Miroslav Kiraľvarga.
RÚZ tiež upozorňuje, že vylúčenie platby za protiodchýlku vytvára nerovné podmienky na trhu, čím dochádza k obmedzeniu hospodárskej súťaže. Takýto krok môže byť kvalifikovaný ako zneužitie dominantného postavenia OKTE a vyústiť do zásahu Protimonopolného úradu SR alebo Európskej komisie.