Vážny tvrdí, že mýto začne fungovať od začiatku ro

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať

BRATISLAVA 28. októbra (WEBNOVINY) – Minister dopravy Ľubomír Vážny potvrdil, že elektronický výber mýta pre vozidlá nad 3,5 tony začne na Slovensku fungovať v plánovanom termíne od 1. januára 2010. Ako informoval po rokovaní vlády, v súvislosti s prípravou na zavedenie mýtneho systému ešte sú problémy, ktoré sa riešia. „Čo sa týka techniky a technológie, tam nevidím problémy. Treba dotiahnuť niektoré drobné veci ohľadne platieb, platobného mechanizmu,“ dodal minister Vážny. Na otázku, či kvôli termínu na sprevádzkovanie mýta nepociťuje od premiéra tlak na svoje odvolanie, sa len pousmial a povedal, že takúto hrozbu necíti.

Odhadované príjmy z výberu mýtneho v prvom roku prevádzky pôvodne predstavovali 5,2 mld. Sk (172,6 mil. eur). Vzhľadom na pokles výkonov cestnej dopravy o 10 až 15 % by mali príjmy z mýta v budúcom roku dosiahnuť okolo 5 mld. Sk (166 mil. eur). Dopravcovia si podľa neho môžu poplatky za mýto započítať do svojich nákladov, ale ani nemusia a môžu využiť iný spôsob dopravy. Podľa Vážneho je potrebné, aby bolo čo najviac tovarov v cestnej doprave presunutých do železničnej dopravy. Poplatky z mýta budú zároveň slúžiť ako zdroje na financovanie ďalšej výstavby diaľnic.

V súvislosti s predajom palubných jednotiek pre cestných prepravcov bola podľa ministra dopravy nastavená tzv. záloha. Pokiaľ ide o vyhlášku ministerstva dopravy v súvislosti s fungovaním mýtneho systému, Vážny uviedol, že ide o nástroj do budúcnosti. „Je to určitý problém aj v tejto oblasti“, priznal Vážny. Uvažovaný prenájom palubných jednotiek prepravcom za vyššiu cenu ako je zálohová sa podľa ministra dopravy neprejaví na vyšších príjmoch koncesionára, spoločnosti SkyToll.

Satelitný mýtny systém na Slovensku je podľa neho unikátny v Európe, podobný je v Nemecku, ale ten nepokrýva aj cesty prvej triedy. Z toho vyplynula drahšia cena OBU-jednotiek, dodal minister dopravy, čo spôsobuje určitý problém, ako ich cenu doriešiť. „Problém spočíva v tom, že môžeme zvýšiť zálohu, alebo pripustíme prenájom jednotky za skutočné používanie, aby motivovalo k jej vráteniu. Hrozí to, že ročne možno až 20 tisíc užívateľov diaľničnej siete nevráti OBU-jednotky,“ dodal Vážny. Záloha palubnej jednotky je totiž iba 50 eur, pričom jej skutočná cena dosahuje 300 eur. Pre koncesionára z toho vyplývajú veľké straty, ktoré by mohli vyvolať jeho platobnú neschopnosť, ale rezort dopravy to chce riešiť. Vážny povedal, že nepripustí, aby mal koncesionár kvôli tomu vyššie príjmy.

SITA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ľubomír Vážny
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR