Väčšina slovenských médií zobrazuje Rómov ako kriminálnikov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Romovia
Foto: ilustračné, SITA/AP

BRATISLAVA 10. decembra (WEBNOVINY) – Niektorí novinári stále pozerajú na Rómov ako na samostatnú skupinu a nie ako na súčasť slovenskej spoločnosti.

Vyplýva to z analýzy, ktorú vypracovalo občianske združenie Romano Kher – Rómsky dom v spolupráci s agentúrou Newton Media. Analýza vychádza z takmer 900 novinárskych príspevkov publikovaných v denníkoch SME, Pravda, Hospodárske noviny, Plus jeden deň a Nový Čas, na webových portáloch Aktualne.sk, Pluska.sk a Topky.sk a v hlavných spravodajských reláciách TV Markíza, TV Joj, TA3 a Jednotka RTVS.

Pojem Róm podľa bulvárnych médií predáva

Agentúru SITA o tom informovala štatutárna zástupkyňa občianskeho združenia Romano kher – Rómsky dom Agnes Horváthová. „Napriek tomu, že ochrancovia ľudských práv upozorňujú novinárov, aby sa vyhýbali zbytočnému zdôrazňovaniu etnicity, ešte stále sa vyskytujú príspevky, v ktorých toto pravidlo novinári nedodržujú. Najmä redaktori bulváru si uvedomujú, že pojem Róm v nadpise predáva článok,“ komentuje v tlačovej správe výsledky analýzy Horváthová.

Novinári síce často v písaní o Rómoch využívajú stereotypy a predsudky, avšak „len štyri percentá analyzovaných príspevkov priamo podnecovalo nenávisť na základe etnického pôvodu“, vyplýva ďalej z analýzy. Rómsky dom ju zverejnil pri príležitosti Medzinárodného dňa ľudských práv, ktorý si verejnosť pripomenie v stredu 10. december. Novinári tiež podľa Agnes Horváthovej „upúšťajú od používania hanlivého označenia Cigán, aj keď názov Rómovia nahradzujú výrazmi osadníci či neprispôsobiví občania“.

Výdaj romovia
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

Stereotypy aj predsudky

Podľa analýzy napriek zlepšeniu v informovaní o Rómoch obsahovalo vyše sto príspevkov rôzne stereotypy a predsudky a v témach prevažovala kriminalita. „Najčastejšie sú Rómovia zobrazovaní ako kriminálne živly, nasledujú sociálne stereotypy o zneužívaní sociálnych dávok aj stereotypy o bývaní, kedy sú Rómovia označení za tých, ktorí pravidelne ničia svoje obydlia či žijú v nevyhovujúcich podmienkach. Najviac stereotypne pritom informuje televízne spravodajstvo a bulvárne spravodajské portály. Televízie takisto najmenej citlivo pristupujú k respondentom – často dávajú nevhodné otázky Rómom, ktorí s mediálnou komunikáciou nikdy neprišli do styku,“ tvrdia autori analýzy.

Väčšina príspevkov o Rómoch v médiách bola o kriminalite. V sledovanom období o tom bolo vyše 13 percent príspevkov. O Rómoch sa písalo aj v súvislosti s politikou, najmä počas obecných volieb v súvislosti s možným kupovaním hlasov, ale aj v súvislosti s kultúrou a otázkou bývania. Úspešným rómskym projektom, začleneniu Rómov do života väčšinovej spoločnosti či ich obhajobe sa venovalo 12 percent zo sledovaných príspevkov.

Väčšia pozornosť pre Rómov v osadách

Občianske združenie Rómsky dom upozorňuje, že vo väčšinovej spoločnosti je podľa Atlasu rómskych komunít zaradených 46,5 percenta Rómov. „Médiá venujú väčšiu pozornosť Rómom žijúcim v segregovaných osadách (20 percent príspevkov) a v oddelených štvrtiach miest (deväť percent príspevkov). Integrovaným Rómom boli venované len dve percentá zo sledovaných príspevkov,“ zdôrazňuje sa v tlačovej správe z analýzy.

Zisťovalo sa tiež, v koľkých prípadoch dostali šancu vyjadriť sa Rómovia. Ukázalo sa, že v 39 percent prípadov nedostali Rómovia priestor na vyjadrenie, aj keď sa ich mediálne výstupy priamo týkali.

„V príspevkoch, v ktorých mal Róm možnosť vyjadriť sa, ostal často v anonymite (31 percent) alebo ho uviedli len pod krstným menom (päť percent). Najmä televízie označujú v príspevkoch oslovených Rómov napríklad názvami ako osadník či obyvateľ kolónie, pričom sa vyskytli aj také príspevky, v ktorých uvádzali všetkých ostatných respondentov celým menom a priezviskom. Ak sa k téme nevyjadrili dotknutí Rómovia, často (v 29 percentách) sa novinári obracali na rómskeho splnomocnenca Petra Polláka,“ uvádza sa v tlačovej správe.

Chýbajú názory odborníkov

Agnes Horváthová v tejto súvislosti vyzýva, aby novinári využívali aj názory odborníkov z vedeckých inštitúcií či mimovládnych organizácií, zodpovedných pracovníkov štátnej správy či predstaviteľov samospráv.

Romano kher – Rómsky dom v spolupráci s agentúrou Newton Media sledovali od 1. júla do 30. novembra 899 príspevkov. Vzorku médií tvorili denníky SME, Pravda, Hospodárske noviny, Plus jeden deň a Nový Čas, webové portály Aktualne.sk, Pluska.sk a Topky.sk a hlavné spravodajstvo televíznych staníc TV Markíza (Televízne noviny o 19:00); TV JOJ (Krimi noviny o 19:00 a Veľké noviny o 19:30), TA3 (Hlavné správy o 18:30) a Jednotka (Správy RTVS o 19:00).

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať