BRATISLAVA 10. decembra (WEBNOVINY) – Niektorí novinári stále pozerajú na Rómov ako na samostatnú skupinu a nie ako na súčasť slovenskej spoločnosti.
Vyplýva to z analýzy, ktorú vypracovalo občianske združenie Romano Kher – Rómsky dom v spolupráci s agentúrou Newton Media. Analýza vychádza z takmer 900 novinárskych príspevkov publikovaných v denníkoch SME, Pravda, Hospodárske noviny, Plus jeden deň a Nový Čas, na webových portáloch Aktualne.sk, Pluska.sk a Topky.sk a v hlavných spravodajských reláciách TV Markíza, TV Joj, TA3 a Jednotka RTVS.
Pojem Róm podľa bulvárnych médií predáva
Agentúru SITA o tom informovala štatutárna zástupkyňa občianskeho združenia Romano kher – Rómsky dom Agnes Horváthová. „Napriek tomu, že ochrancovia ľudských práv upozorňujú novinárov, aby sa vyhýbali zbytočnému zdôrazňovaniu etnicity, ešte stále sa vyskytujú príspevky, v ktorých toto pravidlo novinári nedodržujú. Najmä redaktori bulváru si uvedomujú, že pojem Róm v nadpise predáva článok,“ komentuje v tlačovej správe výsledky analýzy Horváthová.
Novinári síce často v písaní o Rómoch využívajú stereotypy a predsudky, avšak „len štyri percentá analyzovaných príspevkov priamo podnecovalo nenávisť na základe etnického pôvodu“, vyplýva ďalej z analýzy. Rómsky dom ju zverejnil pri príležitosti Medzinárodného dňa ľudských práv, ktorý si verejnosť pripomenie v stredu 10. december. Novinári tiež podľa Agnes Horváthovej „upúšťajú od používania hanlivého označenia Cigán, aj keď názov Rómovia nahradzujú výrazmi osadníci či neprispôsobiví občania“.
Stereotypy aj predsudky
Podľa analýzy napriek zlepšeniu v informovaní o Rómoch obsahovalo vyše sto príspevkov rôzne stereotypy a predsudky a v témach prevažovala kriminalita. „Najčastejšie sú Rómovia zobrazovaní ako kriminálne živly, nasledujú sociálne stereotypy o zneužívaní sociálnych dávok aj stereotypy o bývaní, kedy sú Rómovia označení za tých, ktorí pravidelne ničia svoje obydlia či žijú v nevyhovujúcich podmienkach. Najviac stereotypne pritom informuje televízne spravodajstvo a bulvárne spravodajské portály. Televízie takisto najmenej citlivo pristupujú k respondentom – často dávajú nevhodné otázky Rómom, ktorí s mediálnou komunikáciou nikdy neprišli do styku,“ tvrdia autori analýzy.
Väčšina príspevkov o Rómoch v médiách bola o kriminalite. V sledovanom období o tom bolo vyše 13 percent príspevkov. O Rómoch sa písalo aj v súvislosti s politikou, najmä počas obecných volieb v súvislosti s možným kupovaním hlasov, ale aj v súvislosti s kultúrou a otázkou bývania. Úspešným rómskym projektom, začleneniu Rómov do života väčšinovej spoločnosti či ich obhajobe sa venovalo 12 percent zo sledovaných príspevkov.
Väčšia pozornosť pre Rómov v osadách
Občianske združenie Rómsky dom upozorňuje, že vo väčšinovej spoločnosti je podľa Atlasu rómskych komunít zaradených 46,5 percenta Rómov. „Médiá venujú väčšiu pozornosť Rómom žijúcim v segregovaných osadách (20 percent príspevkov) a v oddelených štvrtiach miest (deväť percent príspevkov). Integrovaným Rómom boli venované len dve percentá zo sledovaných príspevkov,“ zdôrazňuje sa v tlačovej správe z analýzy.
Zisťovalo sa tiež, v koľkých prípadoch dostali šancu vyjadriť sa Rómovia. Ukázalo sa, že v 39 percent prípadov nedostali Rómovia priestor na vyjadrenie, aj keď sa ich mediálne výstupy priamo týkali.
„V príspevkoch, v ktorých mal Róm možnosť vyjadriť sa, ostal často v anonymite (31 percent) alebo ho uviedli len pod krstným menom (päť percent). Najmä televízie označujú v príspevkoch oslovených Rómov napríklad názvami ako osadník či obyvateľ kolónie, pričom sa vyskytli aj také príspevky, v ktorých uvádzali všetkých ostatných respondentov celým menom a priezviskom. Ak sa k téme nevyjadrili dotknutí Rómovia, často (v 29 percentách) sa novinári obracali na rómskeho splnomocnenca Petra Polláka,“ uvádza sa v tlačovej správe.
Chýbajú názory odborníkov
Agnes Horváthová v tejto súvislosti vyzýva, aby novinári využívali aj názory odborníkov z vedeckých inštitúcií či mimovládnych organizácií, zodpovedných pracovníkov štátnej správy či predstaviteľov samospráv.
Romano kher – Rómsky dom v spolupráci s agentúrou Newton Media sledovali od 1. júla do 30. novembra 899 príspevkov. Vzorku médií tvorili denníky SME, Pravda, Hospodárske noviny, Plus jeden deň a Nový Čas, webové portály Aktualne.sk, Pluska.sk a Topky.sk a hlavné spravodajstvo televíznych staníc TV Markíza (Televízne noviny o 19:00); TV JOJ (Krimi noviny o 19:00 a Veľké noviny o 19:30), TA3 (Hlavné správy o 18:30) a Jednotka (Správy RTVS o 19:00).