V nasledujúcich piatich rokoch môžu v Európe nastať výrazné zmeny v štruktúre automobilovej výroby. Počas tohto obdobia je možný dočasný útlm celkového dopytu a výroby. Ako ďalej poukazujú analytici skupiny Erste, takýto stav by mohol v Českej republike, Maďarsku a na Slovensku viesť k dočasne nižšej trajektórii rastu HDP, zníženie automobilovej výroby o 10 % zníži HDP o 1 %. Dôvody pritom treba hľadať v rozvoji elektromobility a odložení nákupov zo strany zákazníkov, pretože skutočný začiatok éry elektromobilov sa očakáva až po roku 2025. Ten si totiž vyžaduje rozmach ponuky batérii a siete nabíjacích staníc.
Nedostatočná ponuka batérií
„Práve nedostatočná ponuka batérií a výpadky dodávok predstavovali hlavnú prekážku pre vyššiu produkciou elektromobilov v Európe,“ upozorňujú analytici.
Hybridné elektrické vozidlá a elektromobily, ku ktorým patria aj hybridné vozidlá s možnosťou pripojenia na elektrickú sieť, sú pritom najrýchlejšie rastúcim segmentom v rámci automobilového priemyslu. Kombinovaný podiel hybridov a elektromobilov na novo evidovaných vozidlách v Európskej únii dosiahol v druhom štvrťroku tohto roku asi 7,5 %.
Ford chce vytvoriť najväčšiu sieť nabíjacích staníc pre elektromobily v Severnej Amerike
Veľa výrobcov však mešká s dodávkou svojich nových elektromobilov na trh a spotrebitelia musia čakať v poradovníkoch. Niektorí spotrebitelia odkladajú kúpu elektromobilu, lebo čakajú na väčší výber modelov za prijateľné ceny, a taktiež aj na rozvinutejšiu sieť alebo nabíjacie stanice.
Podľa správy organizácie Transport & Environment „Car makers’ electric car plans across Europe 2019-2025“ by sa mal v priebehu nasledujúcich dvoch rokov počet dostupných elektromobilov viac ako zdvojnásobiť.
Najbežnejšia náhrada
„Dovtedy zostanú benzínové motory a hybridy najbežnejšou náhradou pre tých, ktorí si nechcú kúpiť diesel a nechcú ani príliš dlho čakať na svoj „vysnívaný elektromobil“.
V štátoch, kde sú elektromobily veľmi obľúbené, klesá aj predaj benzínových vozidiel, čo naznačuje, že sa nepovažujú za žiadanú náhradu dieselov a zákazníci sú ochotní počkať si na „lepšie“ elektromobily,“ konštatujú analytici.
Zamestnanci Kia Motors idú bojovať o vyššie platy, odbory žiadajú rast o desiatky eur
Realitou v únii je pritom pokles novo evidovaných vozidiel. Ten je spôsobený poklesom dopytu po dieselových automobiloch. V prvej polovici tohto roka sa znížila evidencia nových dieselových vozidiel v únii medziročne o 17 %. Podiel vozidiel na dieselový pohon medzi novo evidovanými vozidlami klesol v druhom štvrťroku 2019 na 31 %.
„Aj keď dieselové vozidlá zatiaľ neboli úplne zakázané, sú vnímané negatívne a medzi potenciálnymi záujemcami panuje veľká neistota, či budú môcť v budúcnosti využívať takéto automobily bez akýchkoľvek obmedzení,“ uvádzajú analytici. Niektoré krajiny už zakázali vjazd dieselových vozidiel do mestských zón, ďalšie plánujú zakázať predaj nových benzínových a dieselových automobilov.