BRATISLAVA 21. septembra (WEBNOVINY) – Úseky súkromnej rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v dĺžke takmer 46 kilometrov môžu byť podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) odovzdané do predčasného užívania predbežne koncom októbra.
Teda o mesiac neskôr oproti platnému zmluvnému termínu.
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a koncesionárska spoločnosť Granvia, a.s. majú v tejto súvislosti na budúci týždeň podpísať spoločné memorandum, v ktorom potvrdia finálne termíny a ďalšie záležitosti týkajúce sa finalizácie a odovzdania stavby cesty v rámci prvého realizovaného PPP projektu na Slovensku.
„Ide o posun zhruba mesačný, pretože ho treba upresniť na základe všetkých podmienok a pravidiel,“ povedal Figeľ na tlačovej besede po stredajšom rokovaní vlády.
Novovybudovaná rýchlostná komunikácia R1 pred uvedením do prevádzky
Foto: SITA/Martin Havran
Foto: SITA/Martin Havran
Granvia neodovzdala ministerstvu dokumentáciu
Ministerstvo dopravy v utorok už rokovalo s koncesionárom o vzniknutej situácii, keďže Granvia neodovzdala ministerstvu potrebné dokumenty.
„Do uvedenia stavby alebo troch úsekov R1 je koncesionár zodpovedný aj za technické odovzdanie aj za dokumentačné odovzdanie tak, aby bolo možné dať súhlas na predčasné odovzdanie takejto cesty. My inak ani postupovať nemôžeme ani nechceme,“ vyhlásil Figeľ.
Podľa neho aj pôvodné termíny dokončenia stavby R1 boli výrazne napäté. „Mala to byť najrýchlejšia a najrozsiahlejšia stavba. Je to tak a k tým dvom naj dodávam, že aj doteraz najdrahšia na Slovensku,“ dodal.
Stavba R1
Súčasťou cesty R1, postavenej cez PPP projekt, sú spolu štyri úseky v dĺžke okolo 52 kilometrov. Vyše 14-kilometrový úsek R1 Beladice – Tekovské Nemce mal byť pôvodne sprevádzkovaný koncom júla, jeho odovzdanie sa posunulo o dva mesiace pre spomalenie prác v dôsledku vlaňajších povodní. Takmer 13-kilometrový úsek Nitra – Selenec a 19-kilometrový úsek Selenec – Beladice mali byť otvorené podľa plánu koncom septembra. Posledný, štvrtý úsek na súkromnej komunikácii, ktorý je severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometra, má byť sprístupnený v júli 2012. Po odovzdaní úsekov R1 budú môcť motoristi plynule jazdiť z Bratislavy do Banskej Bystrice po diaľnici D1 po Trnavu a odtiaľ ďalej po R1.
Štát bude koncesionárovi 30 rokov splácať po vyše 120 mil. eur ročne
Štát má počas 30 rokov splácať koncesionárovi za dostupnosť cesty, čiže jej reálne prevádzkovanie, ročne okolo 125 mil. eur. To však podľa ministra dopravy závisí aj od toho, či budú odovzdané tri samostatné úseky R1 alebo iba ich časť.
S platbou za dostupnosť začne štát nasledujúci mesiac po odovzdaní úsekov cesty do užívania. V tomto roku mala platba za jej dostupnosť dosiahnuť 24,7 mil. eur.
Keďže koncesionár stavbu neodovzdá v dohodnutom termíne koncom septembra, príde o tretinu z tejto sumy vo výške 8,23 mil. eur. Počas trvania koncesie do roku 2041 majú platby štátu dosiahnuť celkom 3,92 mld. eur.
Ministerstvo nie je podľa Figeľa spoluzodpovedné za to, že R1 nebude odovzdaná načas
„Koncesionár spolu s našimi predchodcami podpísal veľmi krátke termíny na výstavbu a odovzdanie diela aj so všetkými rizikami. My sme boli ústretoví a kooperatívni od začiatku doteraz a budeme naďalej,“ povedal minister pre agentúru SITA.
Pripomenul, že bol kvôli tomu vytvorený špeciálny stavebný úrad, ktorý bol posilnený o pracovníkov a tí nemali žiadne dovolenky. „Takisto postupoval nezávislý dozor v spolupráci s investorom, respektíve obstarávateľom, takže v tomto štát nebol prekážkou ale partnerom pri úsilí o finalizáciu,“ uzavrel Figeľ.
Pri preberaní R1 podľa Fica zlyhala Vláda SR
Za neodovzdanie rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v zmluvne dohodnutom termíne je podľa predsedu Smeru-SD zodpovedná vláda.
„Vláda SR absolútne podcenila, že ide o tak veľkú stavbu, ktorej prevzatie bude vyžadovať podstatne väčšiu spoluprácu štátnych orgánov a toho, kto túto stavbu staval,“ skonštatoval Fico v stredu pri Zlatých Moravciach po obhliadke cesty.
Podľa neho vláda neurobila všetky potrebné opatrenia v oblasti potrebnej dokumentácie. „Zdá sa mi to byť veľmi lacné, že vláda sa vyhovára na staviteľa, nakoľko stavba je hotová. My neakceptujeme žiadne jej výhovorky, pre ktoré sa táto stavba mesiac nebude môcť používať,“ vyhlásil Fico.
Ako ďalej pokračoval, pre neschopnosť vlády vodiči musia ešte mesiac jazdiť s rôznymi obmedzeniami po starej ceste, čo označil za „škandál, ktorý nemá obdoby.“ Podľa poslanca Smeru-SD a bývalého ministra dopravy Ľubomíra Vážneho mala vláda už pred tromi – štyrmi mesiacmi nastaviť harmonogram preberania stavby. V ňom mala tlačiť aj na skrátenie niektorých termínov.
„Nespochybňujem zákonné termíny, ale niekde nemusí lehota trvať 30 dní, ale napríklad 10 dní, keď sa chce,“ povedal Vážny. Ako ďalej dodal, mesiac zdržania bude koncesionára – spoločnosť Granvia, a.s. – stáť okolo osem miliónov eur.
Podľa Jána Figeľa známy PPP tandem Fico klame
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) reagoval vyjadrením, že „známy PPP tandem Fico – Vážny opäť raz klame,“ pretože aj koncesionár uznal, že meškanie je na jeho strane. „My nekonáme nezákonne ani protiústavne. Táto rýchlostná cesta je najdrahšou v histórii Slovenska a Robert Fico ochudobnil Slovensko o desiatky kilometrov diaľnic, ktoré by sme za ročnú splátku 125 mil. eur po dobu 30 rokov mohli postaviť,“ uviedol ďalej Figeľ v stanovisku pre agentúru SITA.
V súčasnosti vysúťažené ceny na výstavbu diaľnic sú podľa ministra o 30 až 50 % nižšie ako pri totožných úsekoch počas Ficovej vlády. Figeľ vyzýva Fica, nech odpovie, kam a komu mali ísť peniaze navyše.
Ministerstvo dopravy vyčlenilo kvôli úsekom R1 špeciálny stavebný úrad, zamestnanci nečerpali dovolenky a bol navýšený ich počet. Ministerstvo dopravy podľa Figeľa poskytlo plnú súčinnosť, ale koncesionár nenaplnil predmet zmluvy načas. „Očakávame, že tak urobí v krátkej dobe, aby sme mohli otvoriť túto rýchlostnú cestu v čo najkratšom čase. Samotný termín otvorenia závisí od toho, ako rýchlo dokáže koncesionár naplniť zmluvu,“ uzavrel Figeľ.