FRIČOVCE 24. novembra (WEBNOVINY) – Výstavba diaľničného úseku D1 Fričovce – Svinia v dĺžke 11,2 kilometra by mala trvať zhruba tri roky a štyri mesiace, jazdiť po ňom by mali vodiči do konca roka 2014.
Na úseku je naprojektovaných 15 mostov, z toho 14 na diaľnici a protihlukové steny v dĺžke 3,5 kilometrov. Úsek bude financovaný z eurofondov (Operačný program Doprava) a spolufinancovaný zo štátneho rozpočtu.
Diaľnicu bude stavať združenie firiem Doprastav, a.s., a Strabag, s. r. o., výstavba tohto úseku diaľnice prinesie 800 pracovných miest, kde si nájdu prácu aj ľudia z tohto regiónu.
Prvý podpredseda vlády a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Figeľ vo štvrtok po slávnostnom poklepaní kameňa tohto úseku povedal, že víťazné konzorcium podľa zmluvy postaví diaľnicu za 114,6 miliónov eur bez DPH. Je to o 153 miliónov eur menej ako mal úsek stáť v tzv. prvom balíku PPP.
Figeľ zdôraznil, že diaľnicu budú stavať renomované firmy, ktoré sú garantom kvality. Odmieta akékoľvek diskusie o bakelitových diaľniciach aj o dodatočnom navyšovaní ceny.
„Garantujem, že nebudú podpisované dodatky, ktoré môžu prísť do úvahy jedine u nepredvídateľných záležitostí alebo za okolností, ktoré nie je možné predvídať ani dnes. Či už ide o archeologické záležitosti alebo vojnovú muníciu. To, čo sa dnes naozaj nedá potvrdiť zmluvno – právnym vzťahom,“ uviedol minister. Pôjde o režim „naprojektuj a postav“ (tzv. žltá kniha FIDIC), v ktorom je vo výraznej miere obmedzená možnosť uzatvárať dodatky k zmluve.
Minister na brífingu zdôraznil, že roztvorenie pôvodne plánovaného predraženého balíka PPP projektov, ktoré pripravila Ficova vláda, bolo veľmi dôležité, lebo kvôli úseku Hubová – Ivachnová by Slovensko doteraz nemohlo pokračovať vo výstavbe diaľnic. Vďaka tomuto rozhodnutiu sa dnes už stavia levočský aj martinský úsek. Nasledovať bude úsek Levoča – východ a ružomberský úsek a nakoniec dôjde aj k realizácii sporného – ekologicky náročného úseku Turany-Hubova.
Úsek D1 Fričovce – Svinia medzi tunelom Branisko a Prešovom odľahčí od tranzitnej dopravy obce Hendrichovce, Bertotovce a Chminianska Nová Ves, ktorými prejde okolo 14 tisíc vozidiel denne. V súčasnosti prechádza doprava stredom týchto obcí po ceste prvej triedy I/18. Technické, bezpečnostné a kapacitné parametre tejto cesty sú vzhľadom na existujúcu intenzitu dopravy nevyhovujúce.